Overslaan en naar de inhoud gaan

De Watergroep optimaliseert diverse end-to-end processen

Customer case

Sector: Water & Utilities

De Watergroep, het grootste drinkwaterbedrijf in het Vlaamse Gewest, heeft met de ondersteuning van Moore Business Consulting heel wat bedrijfsprocessen verbeterd. Niet alleen zijn de medewerkers overtuigd van de meerwaarde van deze veranderingen, de besluitvorming verloopt voortaan ook soepeler.

Drinkbaar water voor iedereen

De Watergroep is het grootste drinkwaterbedrijf in het Vlaamse Gewest. Het bedrijf stelt 1.470 werknemers te werk en heeft 3 miljoen klanten. De kernactiviteiten zijn de productie en de distributie van drinkwater, het beheer van de infrastructuur voor drinkwater en de afvoer en de behandeling van afvalwater. De Watergroep biedt voor grote ondernemingen ook maatoplossingen voor het beheer van hun volledige waterkringloop.

Wat waren de uitdagingen voor dit project?

Omdat er nood was aan betere bedrijfsprestaties en meer effectiviteit, besliste De Watergroep om enkele bedrijfsprocessen te herontwerpen en ze te integreren in een geïntegreerde ERP-toepassing die de oudere toepassingen vervangt. Een behoorlijk stevige opdracht die Moore Business Consulting mee tot een goed einde bracht.

Fundamenteel project beïnvloedt heel wat processen

Om die doelstellingen te behalen, werd een project overheen de volgende onderneming opgezet. Heel wat bedrijfsprocessen ondergingen veranderingen: order-to-cash, servicemanagement, facturatie, assetbeheer, logistiek, aankoop en financiën.

Ook op de organisatie heeft zo’n fundamenteel project heel wat impact. Er zijn veel afdelingen en verantwoordelijkheden betrokken. Zowel voor projectmanagement, het herontwerp van bedrijfsprocessen en de invoering van veranderingen kon De Watergroep rekenen op het ervaren team van Moore Business Consulting.

Geïntegreerde projectmatige aanpak

  • Eerst werden kleine, toegewijde teams van specialisten samengesteld uit de verschillende betrokken business units. In workshops werkten ze samen aan het herontwerp van de bedrijfsprocessen. Dat liet toe de processen aan de hand van een geïntegreerde, ‘end-to-end’ manier te beoordelen en herontwerpen.
  • Na de bouw van de ERP-applicatie, werd de ERP-toepassing intensief getest door testteams om de bedrijfsprocessen ten volle te borgen. De manier waarop deze tests uitgevoerd werden, was uniek en nieuw voor De Watergroep. Testteams bestonden uit personen van alle gerelateerde afdelingen. Naast de standaard testscenario’s werden de teams gevraagd om uitzonderlijke testscripts in relatie tot hun dagelijkse werkzaamheden te ontwerpen, goed te keuren en uit te voeren. De teams werden aangemoedigd om volledige verantwoordelijkheid te nemen.

“De betrokkenheid van de mensen is een van de sleutels tot het succes”

“De bedrijfsintegratie is ondertussen afgerond. Door medewerkers vroeg te betrekken in de verandering en in het beslissingsproces, voelen mensen zich betrokken bij het project en de verandering die het veroorzaakte en nemen ze meer zeggenschap. Een mooi extra resultaat van de geïntegreerde projectmatige aanpak is dat de besluitvormingsprocessen nu gemakkelijker lopen. Dankzij deze succesvolle samenwerking gaan we nu ook op andere domeinen aan de slag voor De Watergroep”, vertelt Joris VandenBerghe, managing partner bij Moore Business Consulting.

Expertise Moore

Organisation Development > Change Management

Digital > Digital transformation & Process Automation

Process & Performance > Process design