Overslaan en naar de inhoud gaan

Beleidsplanning

Beleidsplanning is de brug tussen visie en uitvoering. Het zorgt ervoor dat ambities vertaald worden naar meetbare doelstellingen, acties en middelen. Een goed beleidsplan is meer dan een verplicht document — het is een stuurinstrument.

Met Moore bouwt uw organisatie aan een beleidsplan dat niet alleen beantwoordt aan wettelijke vereisten, maar ook werkt als intern kompas. Heldere keuzes, meetbare doelen en betrokkenheid van diensten staan daarbij centraal.

Implementeerbaar en haalbaar

Lokale besturen staan vaak voor de uitdaging om een meerjarenplan op te stellen dat niet alleen ambitieuze beleidsdoelen formuleert, maar ook praktisch implementeerbaar en haalbaar is. Moore Public biedt een gestructureerde en geïntegreerde aanpak voor het ontwikkelen van een strategisch meerjarenplan dat inspeelt op de unieke behoeften en toekomstvisie van elke gemeente.

Omgevingsanalyse

Een heldere analyse als startpunt

Wij ondersteunen jullie bij het opstellen van een omgevingsanalyse, die de basis vormt voor het meerjarenplan en een verplicht onderdeel is van de beleidsontwikkeling. Onze aanpak begint met het opstellen of actualiseren van het gemeenteprofiel.

De omgevingsanalyse biedt lokale besturen de mogelijkheid om zowel de directe omgeving als bredere maatschappelijke trends te onderzoeken. Hierbij worden de wensen en eisen van alle betrokken partijen (zoals burgers, verenigingen en bedrijven) in kaart gebracht. Deze analyse is essentieel voor het ontwikkelen van passend beleid. Door externe trends – zoals demografische, economische en ecologische ontwikkelingen – systematisch in beeld te brengen, ontstaat een solide basis voor de externe analyse.

Interne analyse
Tegelijkertijd voeren we een interne analyse uit van de gemeentelijke organisatie, gebaseerd op de principes van de Leidraad Organisatiebeheersing. We brengen zowel de sterktes als de verbeterpunten van de organisatie in kaart en toetsen deze aan de organisatiebeheersing en de performantie van de gemeentelijke werking.

Strategisch instrument voor beleidsvorming
De analyses zijn niet het einddoel, maar fungeren als strategisch instrument voor het ontwikkelen van weloverwogen lokaal beleid. Ze zorgen ervoor dat de beleidsdoelen aansluiten bij zowel de huidige realiteit als de toekomstige behoeften van de gemeenschap. De omgevingsanalyse resulteert in een inspiratienota, waarin de ambtelijke diensten aanbevelingen doen aan de nieuwe beleidsploeg om in te spelen op de trends uit de analyse. Dit document fungeert als een kompas voor de gemeentelijke ambities en strategische prioriteiten op lange termijn.

Daarnaast dient de omgevingsanalyse als een belangrijk communicatie-instrument naar de bevolking, waarbij de toekomstige beleidskeuzes helder worden toegelicht.

Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en medewerkers

De burgerbevraging maakt deel uit van de omgevingsanalyse en is een belangrijke voorbereidende stap voor het meerjarenplan. Deze bevraging is cruciaal om de stem van de inwoners en ondernemers te horen. Het helpt het bestuur om de behoeften en verwachtingen van de gemeenschap beter te begrijpen en daarop in te spelen. Via de bevraging kan men peilen naar de tevredenheid over verschillende beleidsdomeinen, zoals mobiliteit, veiligheid, milieu en gemeentelijke dienstverlening. Dit proces biedt de gemeente waardevolle inzichten waarmee zij een gedragen en toekomstgericht beleid kan ontwikkelen, dat aansluit bij zowel maatschappelijke trends als de verwachtingen van de burgers.

Een plan met breed draagvlak is van essentieel belang voor de realisatie van beleidsdoelen. Bij Moore Public hebben we een breed scala aan burgerparticipatie-instrumenten ontwikkeld, waarmee we de burgerparticipatie kunnen organiseren op maat van elke gemeente. We houden hierbij rekening met diverse factoren, zoals demografische verscheidenheid (het bereiken van zowel jongeren als ouderen), digitale geletterdheid, centrum versus randgebieden, en taalbarrières. Deze instrumenten kunnen zowel ad hoc als structureel worden ingezet, afhankelijk van de behoeften van de gemeente.

Financieel evenwicht

Financiële duurzaamheid en realisme

Financiële haalbaarheid vormt de basis van een realistisch meerjarenplan. Op basis van de vastgestelde prioriteiten voeren we een grondige financiële analyse uit om zowel de investeringscapaciteit als de potentiële risico’s in kaart te brengen. Dit stelt de gemeente in staat om een evenwichtige toewijzing van middelen te waarborgen en zorgt ervoor dat budgetten nauwkeurig gekoppeld worden aan beleidsdoelstellingen en actieplannen. Het resultaat is een financieel duurzaam plan dat ruimte biedt voor verantwoorde groei.

Daarnaast wordt de staat van het financieel evenwicht gepresenteerd, met een opsplitsing in:

  • Toestands-evenwicht: het beschikbare budgettair resultaat.
  • Structureel evenwicht: de gecorrigeerde autofinancieringsmarge.

Meerjarenplan (strategisch + financieel)

Binnen ons Moore Public team beschouwen wij onze expertise in beleid, strategie en financieel management als een belangrijke troef bij het opstellen van een robuust meerjarenplan. Dit plan legt een duidelijke koers voor de toekomst en zorgt ervoor dat gemeenten zich stevig positioneren, klaar om effectief in te spelen op de kansen en uitdagingen van morgen. Bovendien hebben we ruime ervaring in het creëren van breed draagvlak, zowel binnen de administratie als tussen het MAT en het CBS. Ons proces verbindt beleid, middelen, medewerkers en resultaten, waardoor het plan niet alleen strategisch maar ook uitvoerbaar is. Het meerjarenplan met strategische doelstellingen en financieel overzicht bevat de volgende componenten:

  • Voorbereiding: Een duurzaam meerjarenplan is geworteld in zowel de strategische visie van de administratie als in de kernprioriteiten van het bestuur. We begeleiden de gemeente bij het samenbrengen van de inspiratienota en de inhoudelijke prioriteiten van het bestuursakkoord. Het bestuursakkoord legt de focus op de beleidsdoelen van de nieuwe bestuursploeg, terwijl de inspiratienota strategische richting vanuit de administratie biedt. Door deze elementen te integreren, ontstaat een samenhangend plan dat de ambities vertaalt naar concrete en uitvoerbare acties.
  • Strategische nota: Deze biedt een overzicht van de geformuleerde beleidsdoelstellingen, inclusief actieplannen en acties, en de gewenste impact. We zorgen voor meetbare doelstellingen en maken een onderscheid tussen prioritair en niet-prioritair beleid.
  • Financiële nota: Bevat de koppeling aan de budgetten en kasstromen (inkomsten en uitgaven). Daarnaast wordt de ‘staat van het financieel evenwicht’ gepresenteerd, opgesplitst in een toestandsevenwicht (beschikbaar budgettair resultaat) en een structureel evenwicht (gecorrigeerde autofinancieringsmarge).
  • Toelichting: In de beleidsrapporten worden alleen de noodzakelijke gegevens opgenomen die nodig zijn voor beleids- en financiële opvolging/goedkeuring. De toelichting biedt aanvullende informatie ter verduidelijking van de gegevens in de rapporten.
  • Documentatie: Dit onderdeel ondersteunt de beleidsrapporten en dient ter onderbouwing, zoals de omgevingsanalyse (OA), een lijst van gelieerde entiteiten, een overzicht van beleidsdomeinen, enz. Dit bevordert de transparantie van de rapporten.