Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #HR-Legal #Mobiliteit

Verplicht mobiliteitsbudget vanaf 1 januari 2026

24/09/2025 | Leestijd: 3 minuten
Saskia Lombaerts
Saskia Lombaerts
Partner Tax & Legal Services
Contact

Het mobiliteitsbudget bestaat al sinds 2019, maar vanaf 1 januari 2026 veranderen de spelregels fundamenteel. Elke werkgever die bedrijfswagens aanbiedt, zal verplicht zijn om werknemers de mogelijkheid te geven hun wagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. We evolueren dus van een vrijwillig systeem naar een wettelijke verplichting. Hoewel de wetgeving nog niet officieel gepubliceerd is, lijkt de inwerkingtreding vanaf 2026 een zekerheid.

Tijd om in actie te komen

Voor werkgevers betekent dit: nu starten. Het opzetten van een doordacht mobiliteitsbeleid vraagt tijd en voorbereiding. Hoewel de verplichting algemeen geldt, blijft er ruimte voor maatwerk. U bepaalt zelf hoe het mobiliteitsbudget er in uw onderneming uitziet.

Wat houdt het mobiliteitsbudget in?

Een werknemer kan zijn bedrijfswagen inruilen voor een budget dat overeenstemt met de totale jaarlijkse kost voor de werkgever, de zogenaamde ‘total cost of ownership’ (TCO). Dat bedrag kan hij of zij besteden binnen drie pijlers:

  1. Pijler 1: een milieuvriendelijke bedrijfswagen, vanaf 2026 verplicht elektrisch.
  2. Pijler 2: duurzame vervoersmiddelen zoals openbaar vervoer, (elektrische) fiets, speed pedelec of deelauto. Ook huisvestingskosten voor een woning binnen 10 km van de werkplaats komen in aanmerking.
  3. Pijler 3: het resterende saldo kan in cash worden uitgekeerd.

Actiepunten voor werkgevers

1. Actualiseer de car policy

De basis van het mobiliteitsbudget is het recht op een bedrijfswagen. Controleer en update dus eerst uw car policy. Welke functies hebben recht op een wagen? Welke budgetten voorziet u? Zorg ervoor dat deze afspraken afgestemd zijn op de TCO-berekening die ook voor het mobiliteitsbudget geldt.

2. Werk een mobiliteitsbeleid uit

Bepaal wie toegang krijgt tot het mobiliteitsbudget. Heeft een bepaalde functie de wagen strikt nodig om de job uit te voeren? Wilt u speed pedelecs en monowheels aanbieden of beperkt u zich tot fietsen en openbaar vervoer? Dit zijn keuzes die u best tijdig maakt.

3. Stem af met uw thuiswerkbeleid

Wil u werknemers optimaal gebruik laten maken van de mogelijkheid om huisvestingskosten te financieren via het mobiliteitsbudget? Zorg er dan voor dat uw thuiswerkbeleid voldoende flexibiliteit biedt. Anders kunnen enkel werknemers die binnen 10 km van het werk wonen van deze optie gebruikmaken.

4. Maak TCO-simulaties

Er bestaan verschillende formules om het budget te berekenen: op basis van de werkelijke kosten, via een forfait of met een referentiewagen. Simulaties helpen u om de juiste keuzes te maken en verrassingen te vermijden.

5. Stel een mobiliteitsbudget policy op

Alle principes legt u vast in een aparte policy. Die keuzes gelden voor minstens drie jaar, dus is het cruciaal om ze zorgvuldig te bepalen.

6. Onderzoek beheertools

Elke werknemer moet een digitale mobiliteitsrekening krijgen om het budget op te volgen. Bekijk alvast de beheertools die hiervoor beschikbaar zijn en vraag offertes op.

Hulp nodig?

Heeft u vragen over het mobiliteitsbudget of wilt u dit invoeren in uw onderneming? Ons team van HR Legal-experten helpt u graag verder. Neem gerust contact.

Neem contact op met één van onze experten

#Tax & Legal #HR-Legal #Mobiliteit