Vanaf 1 mei 2025 volstaat voor een handelaar in alcohol en/of tabak één aanvraag en één vergunning, waar voorheen drie vergunningen nodig waren. De nieuwe vergunning geldt wel enkel voor alcohol die niet ter plaatse wordt geconsumeerd.
Voortaan één vergunning
De nieuwe vergunning vervangt de drie bestaande vergunningen:
- de vergunning “Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken – Handelaar”;
- de beroepsaangifte “108” – Handelaar in tabaksfabricaten die reeds werden uitgeslagen tot verbruik in België (en de overeenkomstige “109”);
- de beroepsaangifte “108” – Handelaar in ruwe tabak (en de overeenkomstige “109”).
Verplicht
Iedereen die handelt in de volgende alcohol- en tabaksproducten moet de nieuwe vergunning aanvragen, ook indien men al houder is van één of meerdere vergunningen die door deze nieuwe vergunning worden vervangen:
- ethylalcohol en/of alcoholhoudende dranken die al tot verbruik zijn uitgeslagen in België;
- tabaksproducten zoals sigaretten, sigaren, rooktabak (roltabak, blunts, pijptabak), waterpijptabak of cannabisproducten;
- met tabaksfabricaten gelijkgestelde producten (daaronder begrepen verhitte tabaksproducten – nog niet toegelaten – en e-vloeistoffen) die reeds werden uitgeslagen tot verbruik in België;
- ruwe tabak (niet-gefabriceerde tabak).
De nieuwe vergunning geldt enkel voor alcohol die niet ter plaatse wordt geconsumeerd.
Voor het schenken van alcohol in bijvoorbeeld de horeca blijft een aparte drankvergunning voor gegiste en/of sterke dranken nodig. Indien hotels, restaurants en cafés take-away en/of levering aan huis van ethylalcohol en/of alcoholhoudende dranken aanbieden, moeten ze wél geregistreerd zijn via deze nieuwe vergunning.
Aanvraagprocedure
Papieren aanvragen of aanvragen via e-mail worden niet meer behandeld.
De nieuwe vergunning moet worden aangevraagd en beheerd via het MyMinfin-portaal.
De houder van een vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak” kan deze rechtstreeks raadplegen in MyMinfin en, indien nodig, zelfstandig aanvullen of wijzigen. Zij kunnen ook een beroep doen op een mandataris (zoals een accountant of sociaal secretariaat) om de vergunning aan te vragen en te beheren.
Zodra de aanvraag is gevalideerd, verlopen de aflevering, wijziging en intrekking van deze nieuwe vergunning volledig automatisch en onmiddellijk.
Overgangsfase
Er is een overgangsperiode voorzien voor de reeds afgeleverde alcohol- en tabaksvergunningen, van 1 mei 2025 tot en met 31 oktober 2025.
Uiterlijk op 1 november 2025, dus aan het einde van de overgangsperiode, moeten alle betrokken handelaars houder zijn van een vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak”.
Het u vragen over dit thema of wenst u hulp met bepaalde formaliteiten? We helpen u met veel plezier.

