Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #Business Legal #Steunmaatregelen

Hoe ondersteunt de overheid bedrijven tijdens de energiecrisis?

maandag 24/10/2022

De fors stijgende energieprijzen zijn een grote uitdaging voor iedereen, ook voor bedrijven. In september nam de regering een aantal steunmaatregelen om de pijn te verzachten. We lijsten ze kort voor u op.

De stijgende elektriciteits- en gasprijzen in deze energiecrisis zijn een grote uitdaging voor heel wat bedrijven. In september kondigde de regering enkele maatregelen aan om de impact van die stijgende energieprijzen te verzachten. Er werden ook maatregelen genomen voor burgers, maar hieronder gaan we in op de steunmaatregelen voor bedrijven.

Steunmaatregelen op diverse vlakken

Sociale steunmaatregelen
  • Bedrijven die in de problemen komen omwille van de hoge energiekosten kunnen een uitstel van betaling van sociale bijdragen krijgen.
  • Het systeem van tijdelijke werkloosheid ‘energie’ wordt geactiveerd en afgestemd op het Europese Temporary Crisis Framework.
  • Zelfstandigen die in de problemen komen omwille van hun energiefactuur kunnen een tijdelijk overbruggingskrediet aanvragen.
  • Langere afbetalingsplannen voor sociale bijdragen van zelfstandigen;
  • Sensibilisering voorschotten sociale bijdragen zelfstandigen.
Fiscale en financiële steunmaatregelen
  • Uitstel van betaling van belastingen;
  • Afbetalingsplannen voor fiscale schulden;
  • Bijsturing van de bestaande maatregelen over de investeringsaftrek;
  • Fiscale vrijstelling regionale steunmaatregelen;
  • Aanpassing investeringsscope Belgian Recovery Fund;
  • Verlaging van de accijnzen op gas en elektriciteit naar het Europees minimum voor de maanden november en december.
Overige maatregelen
  • Tijdelijk moratorium op faillissementen voor ondernemingen getroffen door de energiecrisis als gevolg van acties door leveranciers;
  • Gedragscode tussen de energieleveranciers en de zelfstandigen en de kmo’s;
  • De sector van de agrovoeding krijgt als kritische sector bij voorrang energie bij een risico op onderbreking.

Vier maatregelen onder de loep

We gaan wat dieper in op vier van deze maatregelen die u als bedrijf of ondernemer kunnen helpen om de negatieve impact van de energiecrisis te temperen.

1. Tijdelijke werkloosheid energie

Door de hoge energiekosten zijn verschillende bedrijven genoodzaakt om hun productie te verminderen of zelfs stil te leggen. Dat kan ertoe leiden dat u als werkgever minder of geen werk meer kan aanbieden. De arbeidsovereenkomst wordt in dat geval niet nageleefd.

Om dat op te vangen werd vanaf 1 oktober 2022 en tot minstens 31 december 2022 een nieuwe vorm van tijdelijke werkloosheid ingevoerd. Het is een variant op de gekende tijdelijke werkloosheid om economische redenen. Als werkgever kan u kiezen welke van deze twee systemen u toepast.

De voorwaarden voor dit systeem zijn op Europees niveau bepaald. Wil u aanspraak maken op deze tijdelijke werkloosheid energie, dan moet u zich in een van deze situaties bevinden:

  • uw energiekosten bedragen minstens 3% van uw productiekosten;
  • uw energiefactuur van het derde kwartaal van 2022 is verdubbeld in vergelijking met het derde kwartaal van 2021.

Via een nieuwe versie van het C106A formulier, moet er een voorafgaande melding aan de RVA gebeuren en ook een mededeling via de portaalsite van de sociale zekerheid.

Toont u als werkgever aan dat u aan de voorwaarden voldoet, dan kunnen uw werknemers ononderbroken economisch werkloos gesteld worden. U moet geen verplichte werkweek invoeren. U kan kiezen tussen een volledige of een gedeeltelijke schorsing.

Als u deze economische werkloosheid invoert, krijgen uw werknemers een uitkering van de RVA. Die bedraagt 70% van het loon, geplafonneerd tot 3.075,05 euro per maand. Als werkgever bent u daarnaast wel nog een toeslag van 6,10 euro per werkloosheidsdag verschuldigd.

2. Betalingsuitstel sociale bijdragen

Dit uitstel heeft de vorm van een afbetalingsplan waarbij u de achterstallige bijdragen betaalt in 1/12de of zelfs 1/24ste. Het betalingsuitstel geldt voor de sociale bijdragen van het derde en vierde kwartaal van 2022 en het eerste kwartaal van 2023. Meer is voorlopig niet bekend over deze maatregel.

3. Overbruggingsrecht zelfstandigen

De stijging van de energieprijzen in de huidige energiecrisis wordt beschouwd als een gebeurtenis met economische impact. Beslist u om uw activiteit te stoppen omdat dit minder rendabel is door de stijgende energiekosten, dan komt u in aanmerking voor het overbruggingsrecht.

  • Het moet gaan om een onderbreking van alle beroepsactiviteiten voor een opeenvolgende periode van minstens zeven kalenderdagen.
  • In uw aanvraag moet u aantonen waarom de stijging van de energieprijzen heeft geleid tot een stopzetting van uw zelfstandige activiteit. U moet bewijzen dat uw activiteit minder rendabel is geworden. Dat kan via uw voorschotfacturen van gas en/of elektriciteit die een stijging van uw energiekosten aantonen. Of door met uw balans te bewijzen wat het aandeel is van uw energiekosten in het totaal van uw productiekosten.
  • De aanvraag moet gebeuren via uw sociaal verzekeringsfonds.
  • U moet uw aanvraag indienen voor het einde van het tweede kwartaal dat volgt op het kwartaal van de onderbreking of stopzetting.
4. Fiscaal betalingsuitstel

Ook op fiscaal vlak werd beslist om uitstel van betalingen toe te staan en zijn afbetalingsplannen voor fiscale schulden mogelijk. Net zoals het betalingsuitstel van sociale bijdragen, ontbreken voorlopig nog verdere details en voorwaarden.

Wil u graag dat we even meekijken naar de mogelijkheden voor uw bedrijf, neem dan gerust contact op met ons HR Legal team.

Neem contact op met één van onze experten

Saskia Lombaerts

Saskia Lombaerts

Partner Tax & Legal Services

Contact
Emma Drozdzyniak

Emma Drozdzyniak

Senior Associate Tax & Legal Services

Contact