Dit zijn enkele typische groeipijnen waarmee je als bedrijf geconfronteerd wordt. Wat goed werkte, werkt niet meer. Die fantastische polyvalente medewerker wordt plots een bottleneck en als zaakvoerder heb je het gevoel dat je het overzicht en de controle verliest. Als je je hierin herkent is het tijd om even stil te staan bij het achterhalen van de oorzaken en waar nodig bij te sturen.
De levenscyclus van een bedrijf kent verschillende groeifasen met bijhorende crisissen.

Groeicrisis 1 – Sterk leiderschap
In de start fase, wanneer het bedrijf maar uit enkele personen bestaat, kent iedereen elkaar. Kennis, informatie en ervaring wordt gedeeld en problemen worden onderling besproken. Naarmate het bedrijf groeit wordt het steeds moeilijker om iedereen te blijven betrekken, belangrijke van minder belangrijke issues te onderscheiden en de correcte prioriteiten te leggen. Een sterke leider is nodig om het team samen te houden en te sturen en om de nodige structuren en systemen te voorzien.

Groeicrisis 2 – Leren delegeren
In de start fase, wanneer het bedrijf maar uit enkele personen bestaat, kent iedereen elkaar. Kennis, informatie en ervaring wordt gedeeld en problemen worden onderling besproken. Naarmate het bedrijf groeit wordt het steeds moeilijker om iedereen te blijven betrekken, belangrijke van minder belangrijke issues te onderscheiden en de correcte prioriteiten te leggen. Een sterke leider is nodig om het team samen te houden en te sturen en om de nodige structuren en systemen te voorzien.

Groeicrisis 3 – Coördineren en samenwerken
Door verantwoordelijkheden te delegeren ontstaan departementen, elk met hun eigen dynamiek. Het gevaar hier is het verlies van controle waarbij departementen hun eigen gang gaan en zich teveel op zichzelf gaan richten, zonder aandacht voor andere departementen. In extremis kunnen departementen elkaar beginnen tegen werken. Er is nood aan coördinatie van taken en projecten over departementen heen zodat deze goed op elkaar zijn afgestemd.

Groeicrisis 4 – Doelgerichte en afgestemde processen
Deze coördinatie en bijhorende richtlijnen kan leiden tot bureaucratie waarbij het doorvoeren van wijzigingen en bijsturing moeizaam gaat en het moeilijk aanpassen wordt aan veranderingen in de externe omgeving. Een aanhoudende samenwerking en interactie tussen departementen kan zorgen voor meer flexibiliteit. Dit kan worden bereikt met een continue verbetercultuur en een proces gestuurde werking, waarbij processen steeds zijn afgestemd op de strategische doelstelling.

Wees dynamisch en flexibel
Er zal zich steeds een nieuwe crisis aanbieden en elk bedrijf moet zijn strategie blijven afstemmen op wijzigende behoeften van de markt en klant.
Doorheen de levenscyclus blijft het belangrijk om een duidelijke strategie en doelstellingen te hebben die zijn gedragen door het bedrijf, zodat ze ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een snel evoluerende maatschappij is verandering een constante waardoor het belangrijk is om een cultuur te ontwikkelen die verandering en continue verbetering omarmt om succesvol te blijven.
You want Moore?
Onze specialisten staan voor u klaar om naar u te luisteren en u te helpen uw visie en strategie scherp te stellen. Kom gerust eens praten dan bekijken we samen hoe we uw organisatie kunnen optimaliseren.