Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Strategy #Kmo

Hoe omgaan met groeipijnen in mijn bedrijf?

woensdag 17/05/2023
Groeipijnen in mijn bedrijf

Stilstaan, is achteruitgaan. Natuurlijk een cliché, maar welke ondernemer heeft niet de ambitie om te groeien en te evolueren? Een ongecontroleerde groei kan echter verminderde kwaliteit of leveringsproblemen veroorzaken. En dat leidt dan weer tot een lagere klantentevredenheid of zelfs verlies van klanten.

Dit zijn enkele typische groeipijnen waarmee je als bedrijf geconfronteerd wordt. Wat goed werkte, werkt niet meer. Die fantastische polyvalente medewerker wordt plots een bottleneck en als zaakvoerder heb je het gevoel dat je het overzicht en de controle verliest. Als je je hierin herkent is het tijd om even stil te staan bij het achterhalen van de oorzaken en waar nodig bij te sturen.

De levenscyclus van een bedrijf kent verschillende groeifasen met bijhorende crisissen.

Voor elke groeifase een crisis

Groeicrisis 1 – Sterk leiderschap

In de start fase, wanneer het bedrijf maar uit enkele personen bestaat, kent iedereen elkaar. Kennis, informatie en ervaring wordt gedeeld en problemen worden onderling besproken. Naarmate het bedrijf groeit wordt het steeds moeilijker om iedereen te blijven betrekken, belangrijke van minder belangrijke issues te onderscheiden en de correcte prioriteiten te leggen. Een sterke leider is nodig om het team samen te houden en te sturen en om de nodige structuren en systemen te voorzien.

Groeicrisis 1 – Sterk leiderschap

Groeicrisis 2 – Leren delegeren

In de start fase, wanneer het bedrijf maar uit enkele personen bestaat, kent iedereen elkaar. Kennis, informatie en ervaring wordt gedeeld en problemen worden onderling besproken. Naarmate het bedrijf groeit wordt het steeds moeilijker om iedereen te blijven betrekken, belangrijke van minder belangrijke issues te onderscheiden en de correcte prioriteiten te leggen. Een sterke leider is nodig om het team samen te houden en te sturen en om de nodige structuren en systemen te voorzien.

Groeicrisis 2 – Leren delegeren

Groeicrisis 3 – Coördineren en samenwerken

Door verantwoordelijkheden te delegeren ontstaan departementen, elk met hun eigen dynamiek. Het gevaar hier is het verlies van controle waarbij departementen hun eigen gang gaan en zich teveel op zichzelf gaan richten, zonder aandacht voor andere departementen. In extremis kunnen departementen elkaar beginnen tegen werken. Er is nood aan coördinatie van taken en projecten over departementen heen zodat deze goed op elkaar zijn afgestemd.

Groeicrisis 3 – Coördineren en samenwerken

Groeicrisis 4 – Doelgerichte en afgestemde processen

 Deze coördinatie en bijhorende richtlijnen kan leiden tot bureaucratie waarbij het doorvoeren van wijzigingen en bijsturing moeizaam gaat en het moeilijk aanpassen wordt aan veranderingen in de externe omgeving. Een aanhoudende samenwerking en interactie tussen departementen kan zorgen voor meer flexibiliteit. Dit kan worden bereikt met een continue verbetercultuur en een proces gestuurde werking, waarbij processen steeds zijn afgestemd op de strategische doelstelling.

Groeicrisis 4 – Doelgerichte en afgestemde processen

Wees dynamisch en flexibel

Er zal zich steeds een nieuwe crisis aanbieden en elk bedrijf moet zijn strategie blijven afstemmen op wijzigende behoeften van de markt en klant.

Doorheen de levenscyclus blijft het belangrijk om een duidelijke strategie en doelstellingen te hebben die zijn gedragen door het bedrijf, zodat ze ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een snel evoluerende maatschappij is verandering een constante waardoor het belangrijk is om een cultuur te ontwikkelen die verandering en continue verbetering omarmt om succesvol te blijven.

You want Moore?

Onze specialisten staan voor u klaar om naar u te luisteren en u te helpen uw visie en strategie scherp te stellen. Kom gerust eens praten dan bekijken we samen hoe we uw organisatie kunnen optimaliseren.

Neem contact op met één van onze experten

Marijn Eggermont

Marijn Eggermont

business proces management; sector water

Contact
Maartje Alberts_2.

Maartje Alberts

kwaliteitsmanagementsystemen; sector industry

Contact