Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #Business Legal #Vennootschap

Digitale oprichting vennootschap bespaart u tijd

maandag 25/10/2021
Digitale oprichting vennootschappen

De nieuwe Wet Digitalisering Vennootschapsrecht bespaart ondernemers heel wat tijd. Sinds 1 augustus 2021 hoeft u niet langer fysiek langs te gaan bij een notaris voor het verlijden en ondertekenen van de authentieke oprichtingsakte van uw vennootschap. Dat kan voortaan digitaal.

Digitale oprichting

Sinds 1 augustus 2021 kan de oprichting van een vennootschap volledig digitaal en op afstand gebeuren. De inhoudelijke geldigheidsvereisten blijven ongewijzigd. Een tussenkomst van een notaris blijft nog altijd vereist, maar de partijen kunnen nu verschijnen via een videoconferentie. De ondertekening van deze gedematerialiseerde akte gebeurt via elektronische handtekening van de oprichters en de notaris. Dat kan via uw Belgische eID of via itsme.

Snel dankzij StartMyBusiness

Om zo’n digitale oprichting te vergemakkelijken, werd door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat een platform opgericht: StartMyBusiness. U vult een aantal gegevens in en die worden automatisch verzonden naar het notariskantoor van uw keuze. De notaris stelt aan de hand van die gegevens de akte op.

Voor de digitale oprichting vermindert de termijn van de neerlegging van de akte. De oprichting is een feit binnen de tien werkdagen te rekenen vanaf het verlijden van de oprichtingsakte en de betaling van de bekendmakingskosten.

Toch fysiek aanwezig?

Een digitale oprichting is niet mogelijk wanneer de oprichting gepaard gaat met een inbreng in natura. Bovendien kan de notaris toch de fysieke verschijning van de partijen eisen wanneer er een vermoeden van identiteitsfraude bestaat of het noodzakelijk is de handelsbekwaamheid van een bepaalde persoon te controleren of het feit dat die persoon effectief de rechtspersoon mag vertegenwoordigen voor wie hij of zij optreedt.

Mandatendatabank vereenvoudigt opzoekwerk

Naast de digitale oprichting is een tweede belangrijke wijziging van de Wet Digitalisering Vennootschapsrecht de zogenaamde mandatendatabank. Voordien was het verplicht de vertegenwoordigingsbevoegdheden te publiceren in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. Deze informatie opzoeken, verliep ongestructureerd en was tijdrovend. Dankzij de mandatendatabank zal dit een pak vlotter gaan.

Op de website www.statuten.notaris.be kan u heel eenvoudig de vertegenwoordigingsbevoegdheid nagaan en elke wijziging van de bevoegdheden van de bestuurders. Vennootschappen moeten deze vertegenwoordigingsbevoegdheden afzonderlijk neerleggen. Die verplichting geldt wel nog niet onmiddellijk voor bestaande vennootschappen. Dat moet pas bij de eerstvolgende neerlegging van hun gecoördineerde statuten.

Wenst u meer informatie over de digitale oprichting van een vennootschap of de nieuwe mandatendatabank, neem zeker contact op met ons team Business Legal.

Neem contact op met één van onze adviseurs

Carl Boudewyn

Carl Boudewyn

Director Tax & Legal Services

Contact
Eline Haekens

Eline Haekens

Associate Tax & Legal Services

Contact