Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Supply Chain & Operations

Dalende containerprijzen zorgen niet voor stabiliteit in maritieme logistiek

woensdag 21/12/2022
Dalende containerprijzen

Exact een jaar geleden kostte het op sommige intercontinentale lijnen nog tot 14.000 USD om een 40 voet container te vervoeren. Die prijs is intussen gedaald tot gemiddeld 2.400 USD. Zo blijkt uit de Drewry World Container Index, een prijsindex voor maritiem containertransport, gebaseerd op de zes belangrijkste containerlijnen. Dat komt neer op een gemiddelde prijsdaling van 80% in de laatste twaalf maanden. Lees hier wat dat precies betekent.

De evolutie van het voorbije jaar heeft de fikse prijsstijgingen van 2020 en 2021 bijna weggewerkt. Die stijgingen waren het gevolg van de pandemie en de nervositeit in de wereldhandel. De onzekerheden en lockdowns hadden de maritieme goederenstromen zo verstoord dat overal ongeziene vertragingen ontstonden. Dat zorgde voor een vicieuze cirkel van opgestapelde vertragingen in de havenoverslag en paniekreacties in de handel. Het gevolg: een enorme druk op de keten en een ongekende stijging van de transportprijzen.

Grafiek containerprijzen

Overdreven paniekreactie

Op de meeste continenten hadden de maritieme verstoringen ook een impact op het vrachtwagentransport. Het wegvervoer had het trouwens al moeilijk voor de pandemie, met name door het tekort aan vrachtwagenchauffeurs.  

Maar – zoals we allemaal weten – was de overdreven reactie tijdens de pandemie vaak niet onderbouwd door een veel grotere vraag. Het waren vooral de productiebedrijven en distributeurs die in al hun paniek agressief voorraden probeerden op te trekken, om hun marktaandeel te beschermen of hun productie draaiende te houden.

Vertragingen nog niet van de baan

Intussen hebben de transportprijzen zich bijna helemaal hersteld, tot het niveau van voor de pandemie. Maar dat betekent helaas niet dat de uitdagingen voor de sector van de baan zijn. De congestie lijkt voorlopig wel weggewerkt in de Noord-Amerikaanse havens, maar sinds de zomer is dat oponthoud zich aan het verplaatsen naar een aantal Europese havens. Daardoor ontstaat in onze contreien druk op de overslagsector.

Bovendien zorgen personeelstekorten, stakingen en moeizame loondiscussies voor extra achterstand in de overslaghavens van Bremen en Hamburg. Ook Antwerpen worstelt alweer enkele maanden met capaciteitsproblemen, nadat de achterstanden tijdens de lente grotendeels waren weggewerkt. Of dat accordeoneffect zich zal doorzetten in andere continenten, is nog een vraagteken. Toch merken we dat de nervositeit alweer groeit in de hypergeconnecteerde maritieme wereld, vooral in de Amerikaanse containerhavens.  

Dokken vol lege containers

Dat de rust in de maritieme logistiek nog niet helemaal is weergekeerd, is ook duidelijk te zien in een aantal grote containerhavens. Zo zien havenbesturen al een hele tijd met lede ogen aan hoe zich muren met containers opstapelen, van Los Angeles over Hamburg/Bremen en Rotterdam tot onze eigen Port of Antwerp-Bruges. Schepen komen met vertraging aan, waardoor containers niet volgens schema worden overgeslagen, leeggemaakt en terug in het systeem komen. Of leegstaande containers nemen kostbare plaats in temidden van de haveninfrastructuur.

Mocht de aangekondigde recessie er een van langere duur worden, dan kan dit opnieuw zorgen voor verregaande verstoringen binnen logistieke ketens. Op sommige lijnen worden nu al schepen geschrapt. Dat doet een aantal havens vrezen dat ze de komende maanden de containers niet meer kwijt zullen raken. Het beloven dus terug spannende tijden voor de maritieme logistiek te worden.

Wilt u op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief. Of neem contact op met onze specialisten.

Neem contact op met één van onze experten

Roel Segers

Roel Segers

supply chain; sector life science

Contact
Kaat Van den plas

Kaat Van den plas

supply chain; sector life science

Contact