Overslaan en naar de inhoud gaan
#Corona #Audit

Audit in tijden van Corona. Dat hebben we nu niet nodig, of toch?

vrijdag 17/04/2020
Audit in tijden van Corona

De impact van de Coronacrisis op ons dagdagelijkse leven is niet meer weg te denken. De noodzakelijke maatregelen die onze gezondheid en onze gezondheidszorg moeten beschermen zorgen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen voor onze economie.

Ondernemers en ondernemingen balanceren constant op een dunne koord tussen enerzijds onze gezondheid, het algemeen welzijn en de verschillende maatregelen om deze te beschermen, en anderzijds de financiële gezondheid van hun bedrijf. 

Is de audit van de cijfers in deze tijden dan eerder een noodzakelijk kwaad dat nu echt geen aandacht verdient? Kunnen we deze tijd en energie niet beter besteden aan meer productieve zaken? 

Het antwoord op deze vragen is duidelijk: neen! 

De honger naar kwalitatieve financiële informatie is groter dan ooit. Hebt u bijvoorbeeld nood aan bijkomende financieringsbronnen om deze moeilijke periode te overbruggen, of wenst u een herschikking van de bestaande kredietlijnen? De banken zullen veel sneller geneigd zijn om hieraan mee te werken op basis van betrouwbare gegevens. 

Deze crisis brengt jammer genoeg ook nog wat extra risico’s met zich mee voor uw organisatie. Door de maatregelen moeten verschillende bedrijven zich behelpen met een verminderd aantal werknemers, en de beschikbare werknemers moeten hun dagdagelijkse taken veelal uitvoeren in een sterk aangepaste setting. Dit kan tot gevolg  hebben  dat de interne beheersmaatregelen van uw organisatie onvoldoende werken

  • Bepaalde controles kunnen niet of moeilijk uitgevoerd worden;   

  • Het principe van functiescheiding wordt mogelijks niet altijd gehonoreerd door het wegvallen van medewerkers; 

  • De informatie en verslaggeving noodzakelijk voor de aansturing van uw bedrijf, komt mogelijks niet of met vertraging. 

De kans op fouten in uw financiële verslaggeving verhoogt hierdoor gevoelig. Ook het risico op fraude neemt toe in een zwakke interne beheersomgeving.  

Ook de economische impact van deze crisis kan de cijfers van uw bedrijf sterk impacteren. Denk maar bijvoorbeeld aan de openstaande handelsvorderingen die met vertraging of helemaal niet zullen voldaan worden.  Of de aanwezige voorraden die moeilijker of niet meer realiseerbaar zijn. Voor sommige bedrijven komt zelfs de continuïteit in het gedrang als gevolg van deze crisis.

Vind een antwoord op al uw vragen over deze Coronacrisis in onze speciale FAQ

Laatste update: 30/04/2020 

Neem contact op met één van onze adviseurs
Johan Van Mieghem
Johan Van Mieghem
Managing Partner Audit
Koen van Eupen
Koen Van Eupen
Partner - Audit