Overslaan en naar de inhoud gaan

Processen, organisatie en tools in lijn met een nieuwe marktrealiteit

Customer case

Sector: Energy

Nutsbedrijven worden geconfronteerd met nieuwe concurrenten en grondige wijzigingen in de markt. Om deze veranderingen goed te absorberen, moeten ze hun processen, organisatie en tools aan die nieuwe realiteit aanpassen. Moore Business Consulting begeleidde een van hen bij die aanpassingen.

Time-to-markt inkorten

De klant, een wereldleider in energievoorziening- en dienstverlening voor zowel B2C als B2B, wilde af van gescheiden verkooporganisaties voor zijn beide marktsegmenten. Door een verandering van de markt was er nood aan een herontwerp van zowel de B2B-processen, de organisatie als tools om de time-to-market van producten aanzienlijk te verkorten. Moore Business Consulting slaagde erin alles operationeel op de rails te krijgen binnen de vooropgestelde deadline. 

Wat waren de uitdagingen van dit project?

Eens de scope van het project bepaald werd, begon een uitdagende periode van 18 maanden om alle processen, de organisatie en de ondersteunende tools daarop af te stemmen. Een complexe operatie.

De kernapplicaties SAP CRM en SAP IS-U, ingebed in een landschap van een 120-tal applicaties, moesten vervangen worden en dat vereiste een gedetailleerde analyse en een strikte planning.

Er moest rekening gehouden worden met langdurige processen, zowel bij de migratie/transitie van de applicaties als tijdens de tijdelijke vervangprocessen in het bedrijf.

Hoe heeft Moore Business Consulting geholpen?

  • De transitie van bedrijfs- en applicatielandschappen werd in detail gepland, voorbereid en geleid.
  • Van bij de start werden alle langlopende processen geïdentificeerd en beoordeeld samen met de respectievelijke businessteams. Zowel de strategie als het plan van aanpak werden door de klant goedgekeurd. Daardoor stonden alle neuzen in dezelfde richting en werden problemen tijdig gedetecteerd en passende oplossingen gevonden.
  • Tijdens de opbouwfase werden tijdelijke en transitie specifieke oplossingen nauwgezet opgezet en uitgebreid getest op cruciale componenten in verschillende stadia van het traject.
  • Er werden teams samengesteld die de nodige opleiding kregen en gemotiveerd werden om de moeilijkste taken op zich te nemen.

“Een samenwerking om trots op te zijn”

De aanpak van Moore Business Consulting leidde ertoe dat de businessteams eigenaar werden van de oplossingen. “Dankzij een rigoureuze planning, een juiste risico-inschatting en de nodige vakkennis konden we een lang voorbereidingstraject afronden met een succesvolle ‘go live’. De B2B-divisie van de klant was trots om aan de slag te gaan in de nieuwe omgeving, met de nieuwe processen en tools. En daar gaat het tenslotte om”, aldus Joris VandenBerghe, managing partner bij Moore Business Consulting.

Expertise Moore

Process & Performance > Operational Excellence

Digital & Data > IT Strategy & Excellence