Overslaan en naar de inhoud gaan

Atlas Copco

Cutomer case

Sector: Industrie - automobielindustrie

QlikView maakt supply chain excellence mogelijk bij Atlas Copco Power Techniek Service.

Atlas Copco Power Technique

De afdeling Power Technique Service (PTS) is verantwoordelijk voor de afhandeling van alle aftermarket-activiteiten voor de business area Atlas Copco Power Technique. De business area Power Technique biedt een kernportfolio van producten, waaronder draagbare compressoren, generatoren, lichttorens en pompen, samen met speciale bouwproducten, waaronder handgedreven pneumatisch, elektrisch en hydraulisch gereedschap en verdichtings- en betonproducten. Daarnaast blijft het bedrijf producten en op maat gemaakte oplossingen leveren voor onder andere boor-, olie- en gas- en geothermische exploratietoepassingen.  

Projectvoorstel voor reserveonderdelen

Als onderdeel van de visie dat Atlas Copco een partner wil zijn die gemakkelijk zaken kan doen en dat te combineren met de gedachte dat er altijd een betere manier is, heeft Atlas Copco PTS een voorstel voor reserveonderdelen ontwikkeld om ervoor te zorgen dat bij een storing van een Atlas Copco-machine of bij het bereiken van een service-interval alle benodigde reserveonderdelen voor reparatie of onderhoud pro-actief zijn gemaakt gedurende de gehele distributiestroom en dat de belangrijkste onderdelen direct beschikbaar zijn voor de klant.

Tijdens de ontwikkeling van het Spare Part Proposal-project, is Atlas Copco PTS geconfronteerd met vele uitdagingen op het gebied van Product Lifecycle Management, zoals het verbeteren van het introductieproces van onderdelen, het transparanter maken van het proces, het identificeren van prioriteiten en het vroegtijdig identificeren en wegleiden van valkuilen. In een volgende stap wilde Atlas Copco PTS ook een eenvoudige manier hebben om deze nieuw gecreëerde onderdelen op te volgen en de voorraadniveaus op een verantwoorde en duurzame manier te beheren.

Product Lifecycle Management

Product Lifecycle Management van reserveonderdelen heeft een zakelijke waarde voor de gehele supply chain. Inkoop en logistiek werken nauw samen om de beste klantgerichte oplossing te bieden en tegelijkertijd de kosten te beheersen.

element 61 (part of Moore) heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen om de analyse van de vereisten te coördineren, de data modellering te doen, het onderhoud van de databases te leveren en een gebruiksvriendelijke toepassing voor de hele Atlas Copco PTS-divisie op te leveren.

De destijds gebruikte applicatie had veel problemen die verband hielden met de manier waarop ze werd gebouwd. De technologie was gebaseerd op Microsoft, met SQL Server als een kopie van ERP- en andere transactiesystemen, met scripts die talrijke tabellen vulden met geen of weinig documentatie bij de hand.

Er was een dashboard gehost op Microsoft SSRS en beschikbaar voor meerdere gebruikers. Eindgebruikers hadden toegang tot een aantal basisgegevens van het dashboard om processen te controleren, zoals het Spare Part Proposal dat het mogelijk maakt om te weten welke onderdelen in welke van de systemen werden gecreëerd, de beschikbaarheid van de voorraad en enkele andere vertrouwelijke gegevens.

Deze eenvoudige rapportages waren gebaseerd op een datamodel dat 'on the fly' werd gecreëerd om tegemoet te komen aan dringende verzoeken van de business.

Bij het beoordelen van de bedrijfsprocessen was het duidelijk dat er veel potentieel voor verbetering was door te evolueren naar een nieuwe manier van werken. De gebruikte dashboarding tool beantwoordde onvoldoende aan de eisen van het bedrijf. De mogelijkheid om verbinding te maken met verschillende databases en een uniek datamodel te creëren was duidelijk geworden. "We hadden gemerkt dat onze informatie verspreid was over veel verschillende technologieën. De gegevens werden gedupliceerd en we moesten keuzes maken om de gegevens te consolideren om ze in een front-end dashboard te kunnen gebruiken", zegt Pieter Sourbron, Teamleider Global Logistics bij Power Technique Service.

Begeleide analyse

Veel leden van de Atlas Copco-groep zijn de afgelopen jaren begonnen met het gebruik van QlikView-dashboardapplicaties, die worden beschouwd als een flexibel business intelligence-platform dat past bij de behoeften van de Atlas Copco-bedrijfsonderdelen en -medewerkers. Ook in België was QlikView een bedrijfsstandaard geworden. Dus maakte element61 gebruik van de kracht van de QlikView-analysesoftware voor het ontwerpen van een homogeen datamodel dat de onderneming  hielp bij het kiezen van mastertabellen en velden die de informatiestroom leiden, bij het corrigeren van misleidende informatie en bij het toevoegen van kwaliteit aan de processen. Eenmaal verzameld, geïmporteerd en opgeschoond, werd de data vervolgens verrijkt met verschillende formules die door informatiewerkers worden gebruikt.

QlikView's geleide analyses, opgezet met behulp van element61, bereiden bedrijfsapplicaties voor met dashboards, grafieken en berekeningen die automatisch worden geüpdatet op basis van gebruikersverkenningen via clicks en selecties. "Gebruikers van QlikView applicaties genieten van rijke functionaliteit op een intuïtieve manier en met een hoge snelheid - dankzij in-memory technologie" zegt Pieter Sourbron. "Ze krijgen bruikbare inzichten in betrouwbare gegevens zoals de benodigde tijd voor het aanmaken van onderdelen, een overzicht van de beschikbare voorraad en de bewegingen in het magazijn. De applicaties van Qlik maken een beter beheer van de onderdelenintroductie mogelijk, creëren de nodige transparantie op artikelniveau (aanmaak, prijsstelling, voorraad, beschikbaarheid) en bieden flexibel en snel pro-actief inzicht in de voorraadgezondheid.

De historische gegevens worden nu periodiek gegenereerd zonder gebruikersinteractie, getoond op een overzichtelijk dashboard.

"Het behaalde resultaat bij Power Technique Service voldoet aan onze verwachtingen", besluit Pieter Sourbron. "Er staan ons nieuwe zakelijke uitdagingen te wachten en QlikView zal ons helpen om adequate antwoorden te vinden".

Bij Business Consulting staat per sector een toegewijd team voor u klaar. Ontdek onze klanten.

Onze mensen combineren expertise en ervaring in diverse domeinen met transparantie en klantgerichtheid. Samen met u doen ze er alles aan om als één team het beste eindresultaat te bereiken. Onze kerncompetenties zijn verdeeld in 8 domeinen. Ontdek onze kerncompetenties.