Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Process & Performance #Process Management

Hoe garandeert u de continuïteit van uw bedrijf tijdens en na deze crisis?

maandag 20/04/2020
ProcessManagement_Continuity

Het Covid-19 virus trof de wereldeconomie recht in het hart. Zo goed als elke sector en elke organisatie ondervond de impact van de ongeziene crisis. Business Continuity Management helpt bedrijven om crisissen te overwinnen en er sterker dan ooit weer uit te komen.

  • Hoe ondernemingen voorbereiden voor op calamiteiten?
  • Hebt u een scenario voor een volgende tegenslag?

Sommige bedrijven sloten noodgedwongen volledig de deuren. Andere bedrijven voerden tijdelijke werkloosheid in. Nog een andere groep ondernemingen had het dan weer zo druk dat ze de orders amper konden volgen. Overal was de impact enorm en onvoorzien. hele Geen enkele regering, geen enkel bedrijf, geen enkele organisatie was voorbereid op een crisis van deze omvang.

In een crisis verliezen bedrijven deels of volledig de controle over hun bedrijfsvoering: medewerkers melden zich ziek, klanten haken af, leveranciers liggen stil. Bedrijfsleiders proberen het schip varende te houden. Of brengen het naar de haven en meren even aan tot de storm overgewaaid is.

Nu de eerste gevolgen van de coronacrisis voor de meeste ondernemingen stilaan duidelijk worden, is het verstandig om te reflecteren over hoe uw bedrijf omgaat met onvoorziene omstandigheden. Met een pandemie hadden weinig bedrijven rekening gehouden – zeker hier in België en in Europa niet – maar we kunnen er zeker van zijn dat we in de toekomst nog crisissen zullen moeten overwinnen. Misschien (hopelijk!) geen crisissen van deze schaal en met deze impact, maar elk bedrijf komt vroeg of laat in zwaar weer terecht. Wat als een cyberaanval uw IT-systemen plat legt? Wat als uw grootste leverancier plots failliet gaat? Wat als een paar belangrijke medewerkers ongeveer gelijktijdig het bedrijf verlaten? Wat als er brand uitbreekt?

Voor veel tegenslagen zal uw bedrijf vermoedelijk verzekerd zijn. Maar de indirecte kosten zijn meestal niet verzekerd. Uw IT-systemen draaien misschien een week na de cyberaanval weer op volle toeren, en de schade van die werkloze week is gedekt, maar wat is de schade op lange termijn? In hoeverre is uw reputatie bij klanten en leveranciers aangetast?

Business Continuity Management in vier stappen

De oplossing voor deze onvoorziene omstandigheden is Business Continuity Management (BCM, of ook wel Bedrijfscontinuïteit genoemd). Daarbij hanteert men een planmatige aanpak om bedrijven voor te bereiden op een crisis. Zodat ze ook in moeilijke omstandigheden de continuïteit van hun bedrijfsvoering kunnen garanderen. Business Continuity Management vermijdt dat men in een crisis vanuit het niets aan het improviseren moet slaan. Een crisis laat zich nooit voor 100 procent voorspellen, de omstandigheden zijn elke keer anders. Maar als men rekening houdt met het worst case scenario kan men een crisis niet alleen overleven, maar kunnen bedrijven er zelfs sterker uitkomen.

Business Continuity Management volgt een paar essentiële stappen:

  1. Voor de crisis: breng de bedreigingen in kaart. Maak een overzicht van de verschillende scenario’s, ga voor elk scenario na waar de organisatie kwetsbaar is en werk aan de zwakke plekken. Zo kan men vermijden dat incidenten of tegenslagen uitgroeien tot scenario’s.
  2. Tijdens de crisis: probeer zo snel mogelijk grip te krijgen op de situatie. Het komt er nu op aan om de impact van een incident of een tegenslag te verkleinen, en de continuïteit van het bedrijf zo weinig mogelijk in gevaar te brengen.
  3. Na de crisis: het bedrijf moet opnieuw opstarten. Het coronavirus heeft uitvoerig getoond dat een crisis snel, onverwacht en hard kan toeslaan, maar dat het herstel veel langer duurt. Best is om op tijd te beginnen nadenken en plannen om het bedrijf zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen.
  4. Training en opleiding: een team moet in een crisis vertrouwen hebben om de situatie kordaat aan te pakken. Dat kan alleen door verschillende scenario’s te trainen, zodat iedereen weet wat te doen als het écht zo ver is. Dit is een permanente opdracht. Als men wacht om mensen te trainen tot een crisis toeslaat, is het te laat. Voorbereiding is alles: wie goed voorbereid is, zal met meer vertrouwen aan de slag gaan.

Deze aanpak kan ook gecertificeerd worden in de internationale norm ISO 22301 - Business Continuity Management (BCM).  Dit is een universele houvast, die al in heel wat organisaties zijn doeltreffendheid bewezen heeft.

Never waste a good crisis

Ondernemingen maken écht het verschil in onvoorziene omstandigheden. Het woord ‘crisis’ betekent in het Chinees niet zomaar zowel ‘gevaar’ als ‘kans’, met andere woorden tegenslagen omzetten in opportuniteiten.

Bij Moore willen we jouw bedrijf verder helpen groeien. Je voorbereiden op moeilijke omstandigheden is een van de belangrijkste pijlers van continuïteit en duurzame groei.

Benieuwd hoe je zelf aan de slag kan gaan met Business Continuity Management? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren!