Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Supply Chain & Operations #CIMCIL #Opleiding

Atlas Copco organiseert
‘The Fresh Connection’ voor toekomstige logistieke experten

donderdag 14/01/2021
Supply Chain

‘The Fresh Connection’ geeft op een interactieve manier een heel goed beeld van de fundamentele rol die een Supply Chain speelt in de bedrijfsvoering.

Daarom vroeg Atlas Copco aan Moore-CIMCIL om deze business game te organiseren voor een aantal van de mensen van het bedrijf. Kurt Andries, General Manager van de Power Tools divisie van Atlas Copco, vertelt ons meer over de opzet en de meerwaarde van deze interactieve Supply Chain Business Game.

Het was Kurt Andries, general manager van Power Tools Distribution (een divisie van Atlas Copco), die een aantal van zijn collega’s uitnodigde voor ‘The Fresh Connection’, in het kader van een opleidingstraject. Deze groep van managers en logistieke experten kreeg via deze leerrijke business game, de kans om unieke inzichten te krijgen in hoe de bredere Supply Chain de financiële performance van een bedrijf beïnvloedt. 

Voor wie ‘The Fresh Connection nog niet kent, leggen we kort even de spelregels uit. Tijdens die innovatieve en virtuele business game krijgen de deelnemers de taak om een fictief bedrijf te runnen. Het bedrijf produceert verschillende soorten vruchtensap maar heeft te kampen met een negatieve ROI (Return On Investment)

The Fresh Connection

Zoektocht naar een effectieve Supply Chain strategie

In een team van vier personen moeten de deelnemers de rol van nieuwe directieleden op zich nemen, met name die van VP Purchasing, VP Operations, VP Supply Chain en VP Sales. Wanneer de deelnemers hun rol opnemen, worden ze geconfronteerd met verschillende real-life cases en de problematiek binnen het bedrijf. 

Het is de bedoeling dat het team zo goed mogelijk samenwerkt om de financiële resultaten van het bedrijf te verbeteren. Dat kunnen ze doen door in te haken op de verschillende Supply Chain dimensies die het spel biedt... Zo moeten ze keuzes maken rond de strategische positionering in de markt en zowel operationele als tactische beslissingen nemen om het bedrijf weer kerngezond te maken.

Het spel bestaat uit verschillende rondes, die elk een periode van zes maanden vertegenwoordigen. Een belangrijke uitdaging daarbij is dat je niet enkel moet proberen om de hoogst mogelijke ROI te genereren, maar ook rekening moet houden met de Key Performance Indicators (KPI's) en doelstellingen van je eigen team.

Enkel door een effectieve Supply Chain strategie te implementeren en een goede communicatie en interactie tussen de verschillende afdelingen op te zetten, krijgen de teams de sleutel in handen om het bedrijf weer succesvol te maken. 

Voordelen op lange termijn

Volgens Kurt Andries heeft deze game de deelnemers van Atlas Copco geleerd om buiten de grenzen van de eigen positie te leren denken. Enkel door het gemeenschappelijke bedrijfsdoel voorop te stellen, haal je mooie resultaten. Het gaf hen ook de kans om de kracht van een professioneel en goed gestructureerd sales & operations planningproces te ervaren.

 ‘The Fresh Connection’ ’blijft een van de beste value chain business games en het laat  een blijvende indruk na op de deelnemers.

Ook zin gekregen om dit spel met uw medewerkers te spelen? Stuur dan zeker een mailtje naar v.philippart@cimcil.be.