Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Proces Optimalisatie #Process Management

9 tips & tricks voor een perfecte dagstart

vrijdag 18/09/2020
9 tips & tricks voor goede dagstart

Goed begonnen, is half gewonnen. Dat is het principe dat ook gebruikt wordt bij een dagstart.

Bij een dagstart komt heel het team of een deel van het team, 10 minuten samen om de activiteiten die gepland staan te overlopen rond een prestatie of verbeterbord. Waar loopt het goed? Wat loopt er mis? En waar kunnen we bijsturen? Dit kort overleg is een krachtig middel om de prestaties te verbeteren, en met plezier aan de dag te beginnen.

Na een tijdje kan dit wel eens een routine nummer worden, en kan het effect hiervan verdwijnen. Collega’s krijgen er geen energie meer van, steeds dezelfde problemen worden aangekaart, en mensen haken af. 

Hoe krijgt u de nodige positieve vibe in uw dagstart? Hierbij 9 tips voor een goede dagstart:

  1. Breng de flow erin. De collega’s willen meestal snel aan de slag met hun werk. Bewaak daarom dat er niet te veel tijd over dit moment gaat. Best niet langer dan 10 minuten. Gebruik hiervoor een timer. Indien nodig, kan u bepaalde specifieke problemen met een aantal collega’s na het overleg bespreken. Zo blijft de info interessant en relevant voor iedereen.
  2. Laat uw mensen aan het woord. Het is niet aan de teamleider om de minuten vol te praten, maar eerder om te luisteren en door te vragen. Spreek de collega’s aan op wat er gebeurd is, en laat hen het verhaal doen. Als de teamleader de medewerkers uitdaagt, prikkelt en nieuwigheden naar boven krijgt, dan wordt het voor iedereen interessant. Dit kan wel lastig zijn in het begin, maar volhouden is de boodschap en u zal de ideeën zien groeien.
  3. Een goede voorbereiding. Zowel de voorzitter als de medewerkers dienen voorbereid te zijn om dit overleg kort en krachtig te laten verlopen. Is er een shifthandboek? Laat dit dan niet gewoon aflezen, maar geef direct de samenvatting en essentie weer.
  4. Breng structuur aan in uw verbeterbord, en maak de link met de doelstellingen van het bedrijf. Hierbij zijn de typische onderwerpen 'veiligheid', 'kwaliteit', 'betrouwbaarheid', 'kost' en 'mensen' voorbeelden om uw bord in te delen.
  5. Zorg voor voldoende afwisseling . Een routine kan snel saai worden: wisselende topics kunnen hierbij helpen. Stel hiervoor een klein schema op dat de topics verdeeld: dinsdag is bijvoorbeeld '5S dag' en donderdag 'verbeterdag'.
  6. Haal grotere topics uit uw ochtendoverleg. Grotere topics zoals de status van een project, of het uitvoerig bespreken van bepaalde incidenten, kunnen de flow van het ochtendoverleg onderuit halen. Plan hiervoor een extra overleg in met een specifiek onderwerp, of plan een maandelijks overleg waarin u meer ingaat op extra opleidingen, verandering van procedures, status van klachten, etc.
  7. Deel de verantwoordelijkheid. Gebruik hierbij verschillende aanspreekpunten per topic zodat de mensen betrokken zijn. Zo heeft de ene collega waarschijnlijk meer interesse in technische zaken, een andere collega kijkt naar de kwaliteit... Geef iedereen een stuk van de puzzel, en u zal zien dat de betrokkenheid groeit!
  8. Waardeer extra inspanningen. Benoem wat goed is en beloon goede prestaties. Wat is jullie laatste productie record? Of wanneer hebt u nog eens compliment gegeven aan collega’s omdat alles er piekfijn bij lag bij het vorige klantenbezoek? Gebruik deze momenten om uw team te belonen. Kleine zaken zoals een stukje taart of een speciale vermelding van een medewerker voor een succesvol project. Succes gegarandeerd.
  9. Gebruik humor, ook tijdens de dagstart. Veel mensen hebben jammer genoeg een ochtendhumeur. Hierbij is vaak wat creativiteit nodig om de dag vrolijk te starten, maar dit is zeker nodig. Want zeg nu zelf: wanneer werkt u op uw best? Als u gromt en bromt? Of als u een lach op uw gezicht hebt? Maak daarom gerust een hoekje op uw visueel bord met ‘mop van de dag’, en u zal versteld staan van het effect op uw team!

Wilt u ook aan de slag gaan met een verbeterbord?  Geef ons gerust een seintje of praat erover met onze experts.

Neem contact op met één van onze adviseurs
Dirk Roelens
Dirk Roelens
Partner Business Consulting
Paul De Backer
Paul De Backer
Senior Manager Business Consulting