Overslaan en naar de inhoud gaan
#Corporate Finance #Tax & Legal #Mergers & Acquisitions #Overname

3 vragen die u zichzelf best stelt als u een bedrijf overdraagt

maandag 07/11/2022
Handen worden geschud na overdracht van bedrijf

Overweegt u uw bedrijf te verkopen, kijk dan niet alleen naar de cijfers. Denk goed na aan wie u wil verkopen. Maak uw bedrijf verkoopklaar en zorg voor een evenwichtige waardering. Vermijd ook addertjes onder het gras en stel een waterdicht contract op.

Download het e-book

1. Aan welk type koper wil ik mijn bedrijf overlaten?

Welke koper het wordt, hangt af van uw verwachtingen en eisen, en uiteraard van de interesse op de markt. Zoekt u een operationele koper of een pure investeerder? In grote lijnen zijn er drie types kopers:

  • Strategische kopers
    Dat zijn sectorgenoten en aanverwanten zoals concurrenten die een mooie horizontale integratie voor ogen hebben. Of klanten of leveranciers die synergiën zien in een verticale integratie van hun waardeketen. Omdat deze kopers schaalvoordelen op het oog hebben, krijgt u van hen wellicht de hoogste prijs.
  • Financiële en institutionele kopers
    Daartoe behoren private-equityspelers en family offices.
  • Management buy-out
    In dit geval koopt de interne manager zich in het kapitaal in, al dan niet samen met een bijkomende (financiële) investeerder of management buy-in waarbij een externe manager zich inkoopt.

Naargelang uw koper een grotere groep of een kmo, dan wel een privépersoon is, ontstaan er belangrijke verschillen in de manier waarop ze een overname aanpakken. In het bijzonder op het vlak van risicoperceptie, methodiek en waarderingIn ons e-book over bedrijfsoverdracht gaan we daar dieper op in.

2. Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op een verkoop?

  • Het komt erop aan uw onderneming op een gouden schoteltje aan te bieden. Bereid alles ruim op tijd voor en zorg dat alle processen mooi op punt staan.
  • Maak uzelf misbaar als u geen operationele rol meer wil opnemen. Een bedrijf dat te afhankelijk is van een persoon, is niet aantrekkelijk voor potentiële kopers.
  • Bepaal wat u wil verkopen. Wil u uw volledige bedrijf verkopen of alleen het handelsfonds? Dat bepaalt mee het soort koper dat u aantrekt en de waarde die hij of zij op uw onderneming plakt. Haal eventueel vooraf bepaalde zaken uit uw onderneming.
  • De voorwaarden die u naar voren schuift, definiëren mee het type koper. Het gaat onder meer om uw eigen toekomstige rol, uw verwachtingen over eventuele inkomsten of personeel en hoe u de financiering ziet.

3. Hoeveel is mijn bedrijf waard?

Bij een waardebepaling tellen niet alleen objectieve factoren. Naast de harde cijfers spelen subjectieve elementen een rol. Het is geen exacte wetenschap. De waarde evolueert en is dynamisch. Over de prijs zal altijd onderhandeld moeten worden.

Cijfers versus context

Bij het bepalen van de waarde van uw bedrijf, worden sowieso de financiële cijfers onder de loep genomen. Welke activiteiten brengen geld in het laatje? En wat kost u vooral geld? Even belangrijk als de cijfers is de economische en maatschappelijke context. Naamsbekendheid en reputatie zijn moeilijk in een concreet cijfer te vatten, maar zijn goud waard.

Het is de interactie tussen het financiële cijferspel, de onderneming en de markt die de aantrekkelijkheid en de waardering van uw bedrijf bepalen. En uiteindelijk tot een geschikte koper leiden.

Verschillende waarderingsmodellen

Er bestaan verschillende modellen om op basis van objectieve waardefactoren (omzet, winst, EBITDA, cashflow… ) de waarde van een onderneming te bepalen. Elk van die waarderingsmethoden heeft voor- en nadelen.

Intrinsieke waarde

De intrinsieke waarde of substantiële waarde is de optelsom van de activa van het bedrijf, min de schulden op de balans. Zowel op de activa als passiva moeten vaak nog correcties gebeuren.

Opbrengst- of rendementswaarde

De Discounted Cash Flow-methode (DCF) of rendementswaarde neemt de operationele winstgevendheid als basis en kijkt alleen naar het rendement dat de activa van de vennootschap opbrengen en niet naar de manier waarop uw bedrijf gefinancierd is.

Vergelijkingswaarde

Of de waardering van de onderneming nu gebaseerd is op de bepaling van de intrinsieke dan wel de rendementswaarde, kijk naar gelijkaardige transacties en hoe die gewaardeerd zijn met bijvoorbeeld de EBITDA-multiple.

Financieringswaarde

Een praktische toets van de rendementswaarde is de financieringswaarde. Die kijkt op basis van strategische plannen naar de verwachte kasstromen.

Wil u graag meer weten over het verloop van een verkoopproces? Waarop u moet letten bij het opstellen van een contract? En of u beter aandelen of een handelsfonds overdraagt? Download het e-book ‘Een bedrijf overdragen: zoek de balans tussen opbrengst en gemoedsrust’.

Uiteraard kan u ons altijd contacteren met al uw vragen. We helpen u met plezier.

 

Neem contact op met één van onze experten

Jo Roseleth

Jo Roseleth

Managing Partner Tax & Legal Services

Contact
Philippe Craninx

Philippe Craninx

Managing Partner Corporate Finance

Contact
Tom Vanraes

Tom Vanraes

Managing Partner Moore Law

Contact