Harmonisatie van loon- en arbeidsvoorwaarden
Als u een bedrijf overneemt, behouden de vroegere werknemers hun anciënniteit, functie, arbeidsplaats, arbeidsregime en loon. Strikt gezien moet u geen nieuwe arbeidsovereenkomsten opstellen. Bij een share deal is dat omdat de werkgever niet wijzigt. Bij een asset deal is CAO 32 bis van toepassing, waardoor u het volledige personeelsbestand moet overnemen.
Wenst u de loon- en arbeidsvoorwaarden van de betrokken werknemers aan te passen, dan hebt u hun akkoord nodig. U doet er in dat geval goed aan meteen een nieuwe arbeidsovereenkomst overeen te komen volgens uw gebruikelijke template. Zo zijn de gebruikte arbeidsovereenkomsten binnen uw onderneming gestroomlijnd.
Informatieverplichting personeel
Zowel u als de verkoper hebben een informatie- en raadplegingsverplichting ten aanzien van het personeel. U moet aan deze verplichting voldoen vóór de uitvoering van de overnamebeslissing. Hoe meer impact de overname heeft op de arbeidsomstandigheden van de werknemers, hoe meer tijd u moet besteden aan dit overleg. Vergeet zeker niet tijdig uw ondernemingsraad, of bij afwezigheid uw werknemers, te informeren over:
de datum en reden van de overname;
de juridische, economische en sociale gevolgen voor de werknemers;
de maatregelen die overwogen worden ten aanzien van de werknemers.
Impact overname op bestaande overlegorganen
Een overname heeft een impact op de aanwezige overlegorganen. Voor de ondernemingsraad en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) is het van belang of de technische bedrijfseenheden van beide ondernemingen onafhankelijk van elkaar blijven bestaan.
- Is dat het geval, dan verandert er niets. Ook de vakbondsafgevaardigden blijven hun mandaat verder uitoefenen tot wanneer dat verstrijkt.
- Is dat niet het geval, dan bestaan de ondernemingsraad en het CPBW van de nieuwe onderneming uit alle leden van de vroegere organen tot aan de nieuwe sociale verkiezingen. De vakbondsafvaardiging moet in dat geval uiterlijk 6 maanden na de overgang opnieuw worden samengesteld.
Praktische aandachtspunten
Bij de overname van een onderneming zijn er tal van administratieve en praktische zaken die geregeld moeten worden. Zo moet het sociaal secretariaat de nodige aanpassingen doen aan de Dimona (Déclaration Immédiate/Onmiddellijke Aangifte). Alle andere contracten zoals gsm-abonnementen, leasingwagens, groeps- en hospitalisatieverzekeringen, maaltijdcheques… moeten stopgezet of overgenomen worden.
Wilt u meer weten over de verschillende stappen van een bedrijfsovername? Download dan hier ons gratis e-book.