Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #Global Mobility #Internationale tewerkstelling

Internationale tewerkstelling in 2024: de nieuwe regels

maandag 08/01/2024

Er is de afgelopen jaren veel veranderd op het vlak van internationale tewerkstelling. Dit als gevolg van de COVID-crisis en een aantal wetswijzigingen. Wat zijn de nieuwe regels voor 2024 en hoe kan u zich hier als werkgever op voorbereiden?

Gevolgen van de COVID-crisis

De COVID-pandemie heeft werken op afstand ingrijpend veranderd. Denk onder meer aan de invoering van het telewerk, de toelating om vanuit een tweede verblijf te werken, telewerken vanuit een andere lidstaat dan waar de werkgever gevestigd is, enzovoort. Deze praktijken hebben geleid tot nieuwe vormen van internationale tewerkstelling, met gevolgen waarop ondernemingen niet goed voorbereid waren.

Telewerken in een internationale context

Met de goedkeuring van een kaderovereenkomst over de toepassing van artikel 16, lid 1, van Verordening (EG) nr. 883/2004 in het geval van regelmatig grensoverschrijdend telewerk wil de Europese Unie duidelijkheid scheppen over de socialezekerheidsregels die van toepassing zijn op werknemers die regelmatig grensoverschrijdend werken.

Volgens de raamovereenkomst zijn werknemers die tot 49% van hun arbeidstijd grensoverschrijdend telewerken, onderworpen aan de socialezekerheidswetgeving van de lidstaat waar zij normaal zouden werken als ze niet zouden telewerken. Dat betekent dat zij aan hetzelfde sociale zekerheidsstelsel onderworpen zijn als wanneer ze op dezelfde plaats als hun werkgever zouden werken. Dit vereist het akkoord van de werkgever en de werknemer, en moet elk jaar worden bevestigd.

Deze maatregel vergemakkelijkt de loonadministratie voor de werkgever en vermijdt meerdere inschrijvingen in de landen waar sommige werknemers telewerken. Toch is het belangrijk om te controleren dat de voorwaarden voor de uitvoering van de kaderovereenkomst vervuld zijn. Voor werkgevers is het daarom noodzakelijk om A-1-certificaten te verkrijgen die de correcte toepassing van deze Europese akkoorden staven.

Daarnaast verduidelijken twee recente beslissingen van de Dienst Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken de fiscale gevolgen van telewerk, en meer bepaald de implicaties voor het begrip Belgische inrichting. We merken vooral op dat deze beslissingen gebaseerd zijn op het ontbreken van de erkenning van een Belgische inrichting, gelet op de voorwaarden van het telewerkbeleid (geen terbeschikkingstelling van de woning aan de werkgever, verbod om contracten te ondertekenen of erover te onderhandelen en om leidende functies uit te oefenen vanuit het buitenland).

Nieuw bijzonder stelsel

Na 40 jaar administratieve praktijk heeft de Belgische wetgever beslist het bijzonder belastingstelsel voor sommige buitenlandse kaderleden en onderzoekers te vervangen door een nieuw bijzonder stelsel voor ingekomen belastingplichtigen en ingekomen onderzoekers.

Zonder in te gaan op de details van het nieuwe bijzondere stelsel, benadrukken we het volgende:

  • Het stelsel zijn ook van toepassing op Belgische onderdanen en op alle rechtspersonen met een KBO-nummer.
  • Ze maken deel uit van de internationale fiscale mechanismen.
  • Het voordeel bestaat voortaan in een terugbetaling van de kosten eigen aan de werkgever ten bedrage van maximaal 30% van de brutovergoeding, met een plafond van 90.000 euro op jaarbasis.
  • Men kan het voordeel maximaal 8 jaar genieten (5 jaar, met mogelijkheid van een verlenging met 3 jaar).
  • De ingekomen belastingplichtigen (niet de ingekomen onderzoekers) moeten een vergoeding van meer dan 75.000 euro op jaarbasis ontvangen. Ze moeten bovendien gedurende 60 maanden voor het begin van hun Belgische missie op meer dan 150 km hebben verbleven en mogen niet uit hoofde van hun beroepsinkomsten aan de Belgische belasting onderworpen geweest zijn.

Alle personen die onder het oude bijzonder stelsel voor sommige buitenlandse kaderleden en onderzoekers vallen, en die niet voor het nieuwe stelsel konden kiezen en hun hoofdverblijfplaats in België hebben, worden vanaf 1 januari 2024 als Belgische fiscale rijksinwoners beschouwd. Personen met hoofdverblijfplaats buiten België zullen als gewone niet-inwoners worden beschouwd.

Een goede voorbereiding is alles

Wat kan u als werkgever doen ter voorbereiding van deze nieuwe regels inzake internationale tewerkstelling? Enkele richtlijnen:

  • Werknemers die zich in een internationale situatie bevinden, informeren over hun nieuwe verplichtingen (aangifte van wereldwijde inkomsten, specifieke aangiften, onroerende inkomsten, financiële rekeningen, jaarlijkse taks op de effectenrekening, taks op beurstransacties enz.).
  • De kandidaten identificeren die in de toekomst het stelsel voor inkomende belastingplichtigen en onderzoekers kunnen genieten. De termijn voor de aanvraag van het voordeel bedraagt drie maanden vanaf het begin van de missie in België.
  • De gevallen van salary split identificeren en de sociale en fiscale gevolgen optimaliseren.
  • Het beleid voor telewerk herzien om de fiscale en sociale risico's tot het minimum te beperken.

Hebt u specifieke vragen over dit topic of wenst u meer info? Neem dan gerust contact op. We helpen u graag verder.

Neem contact op met één van onze experten

Alexandre De Munck

Alexandre De Munck

Partner Tax & Legal Services

Contact
Luc Lamy

Luc Lamy

Partner Tax & Legal Services

Contact