Neem contact op met één van onze experten
Indexatie van de verkeersbelasting op voertuigen in Brussel Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 juli 2024
Een recente ordonnantie van 25 april 2024 van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wijzigt de regels voor het berekenen van de verkeersbelasting voor voertuigen die geregistreerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De verkeersbelasting, die verschuldigd is telkens wanneer een nieuw of tweedehands voertuig in het verkeer wordt gebracht door de eerste of een nieuwe eigenaar, zal voortaan geïndexeerd worden op basis van de schommelingen in de algemene consumptieprijsindex van het Koninkrijk België.
Deze nieuwe hervorming, gelezen in het licht van zijn preambule, toont aan dat het doel van de Brusselse wetgever is om het begrotingstekort waarmee het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd geconfronteerd tijdens de COVID-19-crisis en de energiecrisis te matigen. De budgettaire impact wordt geschat op 3,5 miljoen euro in het jaar 2024.
In dit verband concludeert de Brusselse wetgever dat de indexatie van de verkeersbelasting geen onevenredig effect heeft op de belastingplichtige.Deze interpretatie wordt bevestigd door het feit dat de betreffende belasting slechts één keer verschuldigd is, bij de registratie van het voertuig.
Welke categorieën voertuigen zijn onderhevig aan de indexatie van de belasting?
De volgende voertuigen zijn onderworpen aan deze nieuwe indexatie: wegvoertuigen (auto's, combivoertuigen, minibussen en motorfietsen), vliegtuigen en ook boten.
Evenwel, de effectieve impact van de indexatie is wel beperkt. Immers, de verkeersbelasting verschuldigd door vennootschappen, autonome overheidsbedrijven of non-profitorganisaties met leasingactiviteiten zijn niet onderworpen aan indexatie. Voor vennootschappen en leasingwagens blijven aldus de niet-geïndexeerde tarieven van toepassing.
Hoe wordt de indexatie toegepast?
De indexatie van de verkeersbelasting zal plaatsvinden op basis van de fluctuaties tussen de consumptieprijsindex van mei 2019 en die van mei 2024 volgens de inflatievoorspellingen gemaakt door het Federaal Planbureau.
In dit geval is de voorspelde consumptieprijsindex voor mei 2024: 131,58 (basis 2013) en die van mei 2019: 108,93 (basis 2013). Daarom zal de indexatiecoëfficiënt die van toepassing is op de verkeersbelasting op 1 juli 2024: 131,58/108,93 = 1,2079 zijn.
Als voorbeeld: onder het oude regime, met andere woorden zonder toepassing van de indexatie, als het aantal pk van uw voertuig 11 bedraagt (van 86 tot 100 kW), zou het bedrag dat aan de belastingdienst verschuldigd is 495,00 euro zijn geweest. Onder het nieuwe regime, met indexatie, zal het verschuldigde bedrag 597,93 euro zijn (495,00 euro * 1,2079).
Wat is de situatie in het Vlaamse en het Waalse gewest?
1. In Vlaanderen
Vlaanderen was de eerste regio die de verkeersbelasting op voertuigen hervormde door een indexatie in 2012 in te voeren. Dit bedrag wordt geïndexeerd op 1 juli van elk jaar en wordt berekend op basis van het vermogen (kW-kilowatt of fiscaal pk), de Euro-norm, de CO2-uitstoot en de leeftijd van het voertuig op basis van de datum van eerste registratie.
Het bedrag van de Vlaamse verkeersbelasting zal dus enerzijds afhangen van het vermogen van uw voertuig, maar anderzijds vooral ook van hoe vervuilend uw wagen is. Hoe krachtiger en vervuilender, hoe hoger de CO2-uitstoot en hoe lager de Euro-norm zal zijn, wat een hogere verkeersbelasting tot gevolg zal hebben.
Bovendien bepaalt de Euro-norm van uw voertuig of u in een lage-emissiezone (LEZ) kunt rijden. Antwerpen en Gent zijn momenteel en voorlopig de enige Vlaamse steden met een LEZ. Bijvoorbeeld in Gent, net zoals in Antwerpen, zijn dieselvoertuigen van Euro-norm 5 of hoger nog steeds automatisch toegestaan tot 31/12/2027. Wees gerust, want tot het einde van het jaar 2024 is een overgangsregeling van toepassing voor voertuigen van Euro-norm 4. Het is ook mogelijk om een tijdelijke vergunning te kopen voor een week, een maand, vier maanden of een jaar.
2. In Wallonië
Wat Wallonië betreft, zijn de criteria vergelijkbaar met die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Vlaamse Gewest. Echter, afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die uw voertuig per kilometer uitstoot (genaamd "eco-malus"), kan een extra belasting worden opgelegd vanwege het te vervuilend karakter van het voertuig.
Conclusie
Het bedrag van de verkeersbelasting verschilt naargelang de regio waarin de registratie van uw voertuig is geregistreerd. Echter, uit de doelstellingen en de belangrijkste componenten van de verschillende wettelijke teksten van de drie regio's (Brussel, Vlaanderen, Wallonië) blijkt een ambitie om zowel de mobiliteit van de belastingplichtigen als het respect voor het milieu te combineren.
In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgt u bijvoorbeeld een korting als uw voertuig rijdt op vloeibaar petroleumgas (LPG) of bij de aanschaf van een 100% elektrisch voertuig, waarbij de verkeersbelasting wordt gemaximeerd op 97,68 euro. Het Waalse Gewest biedt ook een korting voor grote gezinnen (vanaf drie kinderen) die 100 euro per huishouden bedraagt.
Tot slot, het Vlaamse Gewest biedt geen korting, maar voorlopig betaalt u geen verkeersbelasting als uw voertuig geen CO2 uitstoot.
