Neem contact op met één van onze experten
Als verkoper hebt u er alle baat bij om due diligence grondig en ernstig aan te pakken. Een due diligence is een cruciaal onderdeel van het M&A proces, volgens veel studies zelfs het meest belangrijke. Het resultaat ervan kan er immers voor zorgen dat de transactievoorwaarden worden aangepast.
In minimale zin betekent due diligence het doorlichten van de boekhouding in functie van een overname of een fusie. Daar kunnen tal van bijkomende onderzoeken aan gekoppeld worden om te komen tot een juist en volledig beeld van de onderneming. Dat moet ervoor zorgen dat er na de verkoop geen spreekwoordelijke lijken uit de kast vallen. U doet er goed aan due diligence zo breed mogelijk te benaderen.
Zo’n bredere benadering vertrekt altijd van de drie musts bij elke verkoop: het onderzoek van de juistheid van de financiële, fiscale en juridische informatie. De bedoeling is om de risico’s en de opportuniteiten van de over te nemen onderneming correct in te schatten. Het is een cliché, maar net zoals elke onderneming uniek is, is ook elke deal verschillend omdat het telkens gaat om een specifieke klantsituatie in een specifieke markt. In functie daarvan kunnen er voor de verkoop specifiek waardevolle onderzoeksdomeinen toegevoegd worden. Dat kan heel divers zijn, van sociale, HR en cultural due diligence tot het analyseren van IT of operationele processen, bodemkundige onderzoeken en de waardebepaling van gebouwen. Zeker voor grotere bedrijven of ondernemingen in een nichemarkt is het raadzaam om bepaalde van deze domeinen mee op te nemen in het due diligence proces.
Buyer due dilligence
Buyer due diligence is een grondig onderzoek dat een potentiële koper uitvoert voordat hij een bedrijf overneemt. Dit proces houdt in dat de koper de financiële, juridische, operationele en strategische aspecten van het bedrijf analyseert om een diepgaand inzicht te krijgen in de waarde, de risico’s en de mogelijkheden van de beoogde overname. Het komt erop neer dat de verkoper zich aan een waslijst aan vragen mag verwachten. Het is cruciaal dat beide partijen beseffen dat er op de antwoorden niet kan worden teruggekomen, wat het belang van goede afspraken en een goed beheer van de dataroom benadrukt. Behalve die vragenlijst mag de verkoper zich ook verwachten aan managementmeetings om verduidelijkingen te verschaffen. Door dat proces aan kopers en verkoperszijde strak te structureren kunt u de impact op de dagelijkse werking van het bedrijf beperken.
Het belang van buyer due diligence kan niet worden onderschat. Het stelt de koper in staat om een weloverwogen beslissing te nemen en potentiële valkuilen of verborgen problemen te identificeren voordat de overname plaatsvindt. Door de financiële gegevens en de boekhoudkundige rapporten van het bedrijf te analyseren, kan de koper de werkelijke financiële gezondheid van het bedrijf beoordelen en mogelijke risico’s of verborgen schulden ontdekken. Manage het due diligenceproces met zorg. Als er geen open communicatie is of als de informatie onvoldoende is, zakt het onderlinge vertrouwen, wat de vraag naar reps and warranties doet toenemen en/of de prijs doet zakken, kwestie van de mogelijke risico’s waar grotere onzekerheid rond bestaat beter af te dekken. Reps and warranties zijn verklaringen over ontbrekende gegevens en daaraan gekoppelde waarborgen die mee in de overnameovereenkomst worden opgenomen.
