Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Supply Chain & Operations #Corona #Logistiek

Haven van Antwerpen houdt stand in woelige economische tijden

maandag 10/05/2021
Port of Antwerp

De Haven van Antwerpen kende een lichte achteruitgang tijdens het bewogen COVID-jaar 2020. Het eerste kwartaal van 2021 doet hopen op beterschap, ondanks Brexit en de aanslepende Coronacrisis. Een overzicht.

Containersegment blijft overeind in moeilijk havenjaar 2020

Met een totale overslag van 231 miljoen ton, liet de Antwerpse haven in 2020 voor het eerst in acht jaar een daling optekenen. Het gaat hier om een terugval met zowat 3% ten opzichte van het recordjaar 2019, toen de haven nog 238 miljoen ton verwerkte.

Vooral de bulksegmenten gingen er duidelijk op achteruit in het Coronajaar. Het belangrijke liquid bulksegment (aardolie en brandstoffen, chemicaliën, eetbare oliën en vetten, fruitsappen) zakte met bijna  8% van 72,5 tot 69 miljoen ton, een daling tot op het niveau van 2016.  De oorzaak hiervoor wordt vooral gezocht in de verlaagde vraag naar aardolie en brandstoffen tijdens dit COVID-jaar. 

Het belangrijke containersegment, goed voor zowat 60% van de totale overslag,  was het jaar 2020 heel sterk begonnen, maar kende een fikse terugval in maart 2020 door de eerste effecten van de pandemie. De cascade aan lockdowns, die het ene na het andere continent in een greep hielden, zorgde voor een sterke verstoring van de wereldwijde containertrafiek. Doordat containerschepen met grote vertragingen arriveerden, ontstonden aanzienlijke operationele uitdagingen die in grote mate de werking van de containerterminals bemoeilijkten. De opgestapelde vertragingen in de aanlevering van containers zorgen voor blijvende operationele uitdagingen. Desondanks kon het Havenbestuur met genoegen aankondigen dat het sterke najaar van 2020 er uiteindelijk voor had gezorgd dat de container business met 0,2 miljoen ton was toegenomen ten opzichte van het recordjaar 2019. Een hoopvol signaal.

231 miljoen ton cargo
Lichte groei in containers

Grafiek Cargo & Containers

Een goede start genomen tijdens het eerste kwartaal van 2021

Ondanks de impact van de voortdurende Coronacrisis en de Brexit konden - op vloeibare bulk na - alle goederenstromen opnieuw groei aanknopen tijden het eerste kwartaal van 2021. De containeroverslag groeide in de eerste 3 maanden van dit jaar met 0,6% (in ton) en 2,3% (TEU) tegenover het heel sterke Q1 2020.

Het breakbulksegment kende een bijzonder sterk kwartaal, vooral door de opmerkelijke groei (18,2%) in de overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Ro-Ro bleef stabiel ten opzichte van Q1 2020, zowel in nieuwe als tweedehandsvoertuigen.

De overslag van droge bulk groeide met 6,7%. Naast opgaande cijfers in de overslag van non-ferro ertsen en schroot, schoot vooral de overslag van meststoffen de hoogte in (+40,7%). Nooit eerder werd er de voorbije 10 jaar zo’n grote hoeveelheid meststoffen in één kwartaal overgeslagen. Enkel het luik van de vloeibare bulk kende nog een daling (-5%), wat in hoofdzaak toe te schrijven is aan een aanhoudend lagere overslag van ruwe olie.

Hoopvolle CEO van Port of Antwerp

Waakzaamheid blijft geboden, omwille van de blijvende operationele uitdagingen in de afhandeling van containers, maar ook de gevolgen van het recente incident in het Suezkanaal worden nauw opgevolgd. In een persbericht van eind april, ziet Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp, in de hoopvolle cijfers een bevestiging van de veerkracht van de haven. Hij verwijst hierbij naar de mate waarin de haven wist om te gaan met de verschillende disrupties in de globale Supply Chain van het voorbije jaar: de Corona-pandemie, de Brexit, het Suezincident... Port of Antwerp bewijst in deze uitdagende tijden hoe wendbaar en weerbaar het is. Vandermeiren prijst hierbij vooral het professionalisme en de efficiëntie van de Antwerpse havengemeenschap, maar ook de wereldwijde spreiding over verschillende vaargebieden en de grote opslagcapaciteit als de basis ingrediënten voor het succes van de Antwerpse haven.

Wil u op de hoogte blijven van verdere evoluties, dan kan u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, die op kwartaalbasis verschijnt.

Neem contact op met één van onze experten

Joël Wijns

Joël Wijns

supply chain; sector life science

Contact