Overslaan en naar de inhoud gaan

WZC De Pottelberg

Customer case

Sector: Social profit

WZC De Pottelberg heeft een rijk verleden. Een geschiedenis van groeien, verbouwen, reorganiseren, besparen, investeren, … 

Klantenvraag

De samenlevingsuitdagingen leiden ertoe dat de organisatie genoodzaakt is om zich op een andere manier te organiseren, namelijk van taakgericht naar bewonersgericht met meer aandacht voor de bewoner, en een hogere tevredenheid voor de klant én de medewerker. De innovatieve arbeidsorganisatie geeft hen het antwoord op deze uitdagingen omdat men zo komt tot een slagvaardige, bewonersgerichte organisatie. Zij wensen een inspirerende organisatie te bouwen die via werkbare jobs inzet op meer kwalitatieve, vraaggerichte bewonerszorg.

Aanpak

Begeleiding van dit veranderingstraject volgens volgende fases:

  1. Missie, visie, waarden van de organisatie bepalen via workshops met medewerkers, bewoners, bestuurders en familieleden.
  2. AS-is situatie van huidige processen en taken in kaart brengen
  3. Herontwerpen van de organisatie
  4. Implementatie van de organisatiekanteling (uitrol plannen, objectieven, link maken naar andere lopende projecten, teamontwikkeling)
  5. Verandermanagement en communicatie doorheen het traject
  6. Ondersteuning van veranderteams, pilootteams & directieteam via diverse workshops
  7. Coaching van de leidinggevenden in hun nieuwe rol doorheen de verschillende fases van verandering
  8. Uitwerking van een gedetailleerd implementatiedraaiboek

    Resultaat

    • De betrokkenheid van de medewerkers is nog groter geworden, door  hen te betrekken in het opmaken van de missie, visie en waarden van het WZC, en door hun actieve inbreng in de organisatiekanteling
    • Medewerkers nemen zelf het initiatief om hun werk beter en anders te organiseren, en de werkdruk te spreiden.
    • De organisatie evolueert van een centrale aansturing naar een gedeeld leiderschap, waarin de medewerkers de missie en visie delen, de waarden dragen, en meewerken aan de opmaak en realisatie van de beleidsplannen.

    Expertise Moore

    Via het bepalen van een boeiende ambitie (missie/visie), die óók duidelijk én gekend is door elke medewerker, via heldere waarden, via het hertekenen van de organisatie waarbij we inzetten op het creëren van ruimte voor de medewerkers om te beslissen en te organiseren, via inspirerend leiderschap, ... bouwen we een nieuwe organisatie. Deze activiteiten geven wij vorm via analyses, klankbordsessies, proces mapping, co-creatie-workshops & opleidingen.