Overslaan en naar de inhoud gaan

Operational excellence volgens het boekje

Customer case

Sector: Telecom

Een toonaangevende Belgische speler uit de telecomsector wilde tegemoetkomen aan de toenemende gegevensbehoeften van particulieren, bedrijven en de publieke sector. De lancering van een ambitieus meerjarig netwerkverbeteringsprogramma vloeide echter niet van een leien dakje. Het project liep vertraging op en klanten werden ontevreden. Moore Business Consulting werd ingeschakeld om alles operationeel opnieuw op de rails te krijgen.

Wat waren de uitdagingen van dit project?

Van in het begin was duidelijk dat het om een complex project ging. Dat was deels te wijten aan de omvang, maar ook aan de veelheid aan processen en belanghebbenden, de technische complexiteit en de logistieke uitdagingen. 

De inzet van het project was dus groot en vroeg om een doordachte aanpak. Een goeddraaiend netwerk is immers cruciaal voor de eindklant. Daaraan sleutelen, vereist de nodige omzichtigheid en een goed evenwicht tussen alle berokken teams. Moore Business Consulting zette zijn tanden in dit uitdagend project.

Pijnpunten zorgvuldig in kaart gebracht

Om snel de kern van het probleem te begrijpen en in kaart te brengen, gebruikte Moore Business Consulting zijn aanpak voor operationele verbetering. Vier grote pijnpunten werden geïdentificeerd.

  1. Groot verschil tussen de technische ontwerpen en de realiteit in het veld, wat ongeplande herwerkingen met zich meebracht;
  2. Onverwacht netwerkgedrag, wat leidde tot een hogere diagnostische en aanpassingsworkload voor een aantal belangrijke technici en langere wachttijden voor anderen;
  3. Grote verscheidenheid aan logistieke componenten en onjuiste voorraadbeschikbaarheid;
  4. Onjuiste aannames van het kostenberekeningsmodel waardoor partnerschappen met onderaannemers onder druk kwamen te staan.

Gedetailleerd operationeel verbeterplan tackelt problemen

Uitgangspunt voor het verbeterplan was de analyse van de oorzaken van alle bronnen van verspilling, variabiliteit en inflexibiliteit.

Vervolgens werden de problemen gekwantificeerd en via verbeteringshendels geïdentificeerd en geprioriteerd op basis van hun impact op de doorlooptijd en de kosten.

Samen met alle belanghebbenden werd vervolgens een gedetailleerd operationeel verbeterplan opgesteld met de nadruk op:

  • Afstemming tussen en opvolging van onderaannemers;
  • Een verbeterd omkaderingskader voor onderaannemers;
  • Geoptimaliseerde logistieke informatiestromen;
  • Verbeterde as-is ontwerpen om de variabiliteit tussen de ontwerpen en de realiteit in het veld te minimaliseren;
  • Sterk verminderde wachttijden van installatieteams.

Nauwe opvolging van implementatie verzekert succes 

Moore Business Consulting bood doorheen de volledige implementatie de nodige ondersteuning. Dankzij een zeer korte en diepgaande opvolging van alle gedefinieerde verbeteringsacties en een grote focus op mijlpalen en verantwoording van belanghebbenden, werd een verdere projectvertraging geminimaliseerd. Deze doortastende aanpak resulteerde in de implementatie van bijna 80% van alle verbeteringsacties in slechts twee maanden, tot tevredenheid van de klant.

“Dankzij onze aanpak bouwden we geloofwaardigheid en betrokkenheid”

“In dit project hebben we de drie belangrijkste pijlers van onze aanpak kunnen concretiseren: bekijk de problemen op de werkvloer, concentreer je op het kwantificeren van alle problemen en begin vanaf de eerste dag met changemanagement. En dat heeft geloond. We bouwden geloofwaardigheid op en creëerden echte betrokkenheid bij de verbeteringsacties die nodig waren om de klant vooruit te helpen", aldus Joris VandenBerghe, Managing Partner bij Moore Business Consulting.

Expertise Moore