Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieulandt Recycling

Customer case

Sector: recycling

Met meer dan 60 jaar ervaring mag de familie Nieulandt uit Aalst zich zeker kenners noemen als het over de verwerking van oude metalen gaat.

De derde generatie leidt vandaag Nieulandt Recycling, een hypermodern recyclagebedrijf dat jaarlijks meer dan 15.000 ton ferro en non-ferro metalen verwerkt in een nieuwe en zeer mooie bedrijfssite. Zij kiezen sinds jaren bewust om het anders te doen in een sector die in een slecht daglicht staat. 

De sector staat onder grote concurrentiedruk van zowel grote Belgische bedrijven als van kleine schrootophalers, gemeentelijke recyclageparken en afbraakfirma’s. Schrootprijzen zijn sterk cyclisch en afhankelijk van diverse internationale economische factoren. De sector eist kapitaalintensieve investeringen waardoor er geen kleine nieuwe toetreders zijn, maar waardoor er ook hoge uittredingsdrempels zijn ook door de alsmaar strengere milieunormen. 

Klantvraag

Nieulandt Recycling stond voor de volgende uitdagingen:

  • Hoe goed zijn we bezig in vergelijking met anderen? Hebben wij het juiste business model? Is onze prijszetting de juiste? En wat zijn de werkelijke kosten van elke activiteit die we doen? Hoe groot is de druk op de marges?
  • Hoe zit “onze” wereld in elkaar? Wat zijn de bestaande en de nieuwe bedreigingen en kansen?
  • Wat is de beste strategie om in de komende jaren onze rendabiliteit verder te verhogen? Moeten we diversifiëren? Hoe is de toekomst voor middelgrote spelers als wij?
  • Waarop moeten we ons focussen?
  • Hoe moeten wij die strategie omzetten in de praktijk?
  • En wat is de financiële impact?'

Resultaat

We zijn nu bijna een jaar verder. Op basis van onze analyses hebben Filip en Sanne, de bedrijfsleiders, intussen enkele andere klemtonen gelegd. Enkele voorbeelden: zij hebben op basis van ons rekenmodel grondig hun marges bewaakt, stopten minder risico in het binnenhalen van grote projecten aan kleine marges en hebben intensief ingezet op de aankoop van specifieke productgroepen. Met een zeer positief resultaat eind 2016. Wat hen heel tevreden stemde.  

Het was dan ook een fijne dag toen we onlangs van Filip en Sanne volgende boodschap kregen:

"Jullie studie heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. En dat laten we logischerwijze ook graag even weten”.  

Een bevestiging van onze eigen drijfveren! Moore Belgium streeft er niet naar om de grootste te worden in consulting, maar wel de beste door een kwalitatief hoogstaande dienstverlening aan onze klanten. Ons advies gaat veel verder dan het louter cijfermatige. We vinden het simpelweg stimulerend en leuk om een ervaren gids en partner aan huis te zijn. 

Expertise Moore

Onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties in hun zoektocht naar de beste haalbare groeistrategieën en rendabele productmarkt combinaties. Dat doen we door out of the box te denken, nieuwe business modellen te helpen uitwerken en ook te implementeren.