Overslaan en naar de inhoud gaan

Mané

Customer case

Sector: Social profit

Mané VZW biedt professionele zorg op maat voor volwassen personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en/of een fysieke handicap.

Klantvraag

Gezien de hervormingen binnen het zorglandschap naar persoonsvolgende financiering moet Mané evolueren van een aanbodgerichte organisatie naar een vraaggestuurde organisatie waarbij de cliënt centraal staat. Deze strategische wending en bijhorende structuur- en cultuurverandering vragen een doordachte aanpak die rekening houdt met actieve betrokkenheid, heldere communicatie en een goed plan van aanpak.

Aanpak

Begeleiding van dit veranderingstraject volgens volgende fases:

  1. Missie, visie, waarden van de organisatie bepalen via workshops met medewerkers, bewoners, bestuurders en familieleden.
  2. AS-is situatie van huidige processen en taken in kaart brengen
  3. Herontwerpen van de organisatie vanuit het ‘Anders organiseren’ gedachtengoed
  4. Verandermanagement en communicatie doorheen het traject
  5. Implementatie van de organisatiekanteling (uitrol plannen, objectieven, linken met andere lopende projecten, teamontwikkeling)
  6. Ondersteuning van veranderteams & directieteam via diverse workshops
  7. Coaching van de leidinggevenden in hun nieuwe rol als coach doorheen de verschillende fases van verandering
  8. Uitwerking van een gedetailleerd implementatiedraaiboek

Resultaat

  • De organisatie evolueert van een centrale aansturing naar een gedeeld leiderschap, en naar een organisatie waarin de medewerkers de missie en visie delen, de waarden dragen, en betrokken worden in de opmaak en realisatie van de beleidsplannen.
  • Medewerkers nemen zelf het initiatief om hun werk beter en anders te organiseren, en de werkdruk te spreiden.

Expertise Moore

Via het bepalen van een boeiende ambitie (missie/visie), die óók duidelijk én gekend is door elke medewerker, via heldere waarden, via het hertekenen van de organisatie waarbij we inzetten op het creëren van ruimte voor de medewerkers om te beslissen en te organiseren, via inspirerend leiderschap, ... bouwen we een nieuwe organisatie. Deze activiteiten geven wij vorm via analyses, klankbordsessies, proces mapping, co-creatie-workshops & opleidingen.