Overslaan en naar de inhoud gaan

Broederlijk Delen

Customer case

Sector: Social profit

Broederlijk Delen ontstond in 1961 als noodhulporganisatie. Daarna evolueerde Broederlijk Delen naar een ngo die op structurele manier aan ontwikkelingssamenwerking doet. In Vlaanderen werken er ca. 63 beroepskrachten voor Broederlijk Delen, waarvan ca. 40 op het nationale secretariaat. De andere medewerkers opereren in de regionale diensten (Antwerpen, Gent, Hasselt, Mechelen en Roeselare).

Klantvraag

Broederlijk Delen kampt intern met enkele uitdagingen inzake communicatie. Communicatie is een levensbelangrijk domein voor Broederlijk Delen, en is de facto niet het exclusieve domein van één afdeling, wel een werkveld waaraan iedere afdeling kan toe bijdragen en een inbreng heeft.

Aanpak 

  1. Kick-off met directie en leidinggevenden
  2. Opstart-vergadering met alle medewerkers
  3. Individuele interviews  & desk research ter voorbereiding
  4. Synthese AS IS en 1ste verbetervoorstellen m.b.t. aanpak, rollen, verantwoordelijkheden & taakverdeling
  5. Werksessies
  6. Finaliseren verbetervoorstellen
  7. Finale workshop en eindverslag

Resultaat

Vandaag beschikt Broederlijk Delen over:

  • Sterke communicatiestrategie en communicatieplanning
  • Lean processen inzake communicatie
  • Duidelijke rolverdeling
  • Duidelijke verantwoordelijkheden per rol/afdeling

Expertise Moore

Moore heeft volgende opdrachten vervuld:

  • Opmaak leidraad en taakverdeling inzake opmaak van communicatiestrategie, vertaling in communicatieplanning, uitwerking van communicatie-acties middels duidelijke processen en rollen;
  • Bepaling van duidelijke rollen en verantwoordelijkheidsvelden van elke afdeling en medewerker m.b.t. communicatie;
  • Creatie van betrokkenheid en gedragenheid bij alle medewerkers.