Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbetering van de prestaties en lay-out van het magazijn

Customer case

Sector: Life Science

Context

Een vooraanstaande distributeur van medische apparaten en technologie die ziekenhuizen bedient in de BeNeLux & Frankrijk, met een distributiecentrum ten zuiden van Brussel, werd geconfronteerd met aanzienlijke operationele uitdagingen. Een ontoereikende lay-out van de werkvloer droeg bij aan ernstige inefficiënties, waardoor opslagcapaciteitstekorten werden verergerd en non-movers kostbare ruimte in beslag namen.

 

Uitdagingen 

Het management worstelde met lage prestaties en ontoereikende klantenservice niveaus te midden van organisatorische veranderingen, waaronder fusies en overnames en de implementatie van een nieuw ERP-systeem. Verloren klanten en operationele fouten in het pick- en packproces verergerden de druk.

 

Hoe we hebben geholpen 

Als reactie hierop hebben we snel een nieuwe magazijnlay-out ontworpen en fysiek geïmplementeerd binnen zes maanden. We introduceerden een Warehouse Analytics Dashboard om de algehele prestaties te monitoren en te verbeteren, met de nadruk op betrouwbaarheid en kosten. Daarnaast hebben we een nieuwe logistieke teamstructuur uitgerold, waarbij rollen, functies en trainingsprotocollen zijn verfijnd om aan te sluiten bij de evoluerende operationele behoeften.

 

Resultaten

De impact was diepgaand: 

  • De order fill rates ondergingen een structurele verbetering. 
  • De productiviteit steeg, wat heeft geleid tot een verbeterde return on assets.
  • De veiligheids- en beveiligingsmaatregelen van het magazijn werden aanzienlijk versterkt. 
  • De nauwkeurigheid van de voorraad werd aanzienlijk verbeterd door cyclustellingen.
  • Minder verloop van personeel wat duidt op een grotere betrokkenheid.

Benieuwd om meer te leren? Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe we oplossingen op maat kunnen maken voor uw succes!