Overslaan en naar de inhoud gaan

Moore Business Talks: In elke crisis liggen opportuniteiten

donderdag 17/09/2020
Moore Business Talk

'Never let a good crisis go to waste’, so the saying goes.
Moore legde deze stelling voor aan 7 ondernemers die in de crisis van de afgelopen maanden kansen zagen.

In elke crisis liggen opportuniteiten en deze 7 ondernemers zagen die kansen ook liggen. We legden hen de volgende stelling voor: in elke crisis liggen opportuniteiten: waar of niet waar? In hun antwoorden ligt vaak al het geheim van hun succes.

Zo pakten deze 7 ondernemers dat aan:

 
Hendrik Dierendonck, CEO van slagerij Dierendonck die van e-commerce een nieuwe businessdriver maakte

“Het stelt in alle geval de kern van ondernemerschap scherp: als iets verkeerd loopt – al dan niet door je eigen toedoen – moet je oplossingen zoeken. Desnoods ga je in survival modus, maar je moet creatief denken.”

Filip Vyverman, zaakvoerder van schroothandel Nieulandt die een nieuwe firma oprichtte

Wij hebben een kans gezien en te baat genomen om te groeien. Misschien zou dat ook gebeurd zijn los van de crisis, dat kun je achteraf niet zeggen.”

Joeri Vanhumbeeck, CEO van Carconnex, een onafhankelijke invoerder van nieuwe en jonge tweedehands auto’s

“Ja, klopt. Het komt erop aan snel op de bal te spelen en geen afwachtende houding aan te nemen. Vooral de digitalisering heeft een boost gekregen.”

Pieter De Witte, CEO van De Verfwebshop die zijn online verf verkoop zag boomen

“Een crisis zie je niet altijd van ver aankomen, maar dat het internet een game changer is, dat is al vele jaren duidelijk. Toch stel ik vast dat online kopen is ingeburgerd bij de Vlaamse consument, terwijl heel wat handelaars achterop blijven hinken. Jammer. De coronacrisis was voor ons een opportuniteit omdat we de jaren voordien de juiste stappen hebben gezet.”

Hilde Cloostermans-Huwaert, chairwoman van machinebouwer Cloostermans schakelde snel om haar bedrijf up & running te houden

"Ja, klopt. Het komt erop aan snel op de bal te spelen en geen afwachtende houding aan te nemen. Vooral de digitalisering heeft een boost gekregen.”

Axel Van Ranst, CEO van Jodima die een nieuw merk van ontsmettingsvloeistoffen in de markt zette

“Ik geloof ten stelligste in het adagium dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Het komt erop aan die voordelen te zien, te leren zien, te willen zien. Voordelen, kansen en opportuniteiten dienen zich niet aan, je moet ernaar op zoek. Je mag niet bij de pakken blijven zitten. Als ik kijk naar wat de coronacrisis voor ons betekende, dan gaat het over nieuwe zaken opstarten. Dat heeft deels met wat geluk te maken. Mocht die opportuniteit er niet geweest zijn, was het zaak om op een andere manier dezelfde crisis te benutten, bijvoorbeeld door bepaalde kosten waarvan je denkt nooit af te geraken, toch te schrappen. Of veranderingen door te voeren in je bedrijfsprocessen.”

Karel Lafosse en Benjamin Vandorpe, zaakvoerders van Lafosse Kitchen Technology die ontsmettingszuilen in inox ontwikkelden

“Absoluut akkoord, dit hebben wij gemerkt. Never waste a good crisis, zei Churchill en dat is ons ding. Het is aan ondernemers om naar opportuniteiten te zoeken, het hoort bij onze mentaliteit van niet bij de pakken te blijven zitten. Mochten de desinfectiepalen niet gelukt zijn, dan waren we op zoek gegaan naar een andere oplossing. In ondernemen bestaat er niet iets als een stop of een pauzeknop. Het moet blijven draaien.”