Overslaan en naar de inhoud gaan
#Onderneming #Ondernemen #Groei

Van overlevingsmodus naar groei: 4 tips om naar een hogere versnelling te schakelen

donderdag 14/05/2020
Moore_Herstart

COVID-19 zal nog een hele tijd nazinderen. Veel ondernemingen zijn wel back in business, maar zitten nog in overlevingsmodus. De volgende tips van onze experten helpen uw onderneming om zo snel mogelijk weer naar een hogere versnelling te schakelen.

1. Durf uw businessmodel te herdenken

De Coronacrisis is een moeilijke periode voor heel veel ondernemingen. Maar deze ongeziene economische crisis bracht ook een enorme veerkracht en wendbaarheid naar boven bij ondernemers: zonder de indrukwekkende creativiteit van veel ondernemers zou de economische schade nog veel groter zijn.

Vandaag is het uitgelezen moment om uw businessmodel in vraag te durven stellen. Dat leest u overal. Maar hoe begint u daaraan en hebt u er nu tijd voor? Dit zijn alvast een aantal zaken die u kunt overwegen. Misschien kunnen uw producten met een aantal nieuwe features wel beter inspelen op nieuwe noden die de voorbije weken zijn ontstaan? Of is het tijd voor nieuwe distributiemodellen en verkoopkanalen? Uit een onderzoek van McKinsey bij B2B-bedrijven blijkt dat meer dan de helft van die ondernemingen hun nieuwverkoopmodel op afstand even doeltreffend of zelfs doeltreffender vinden dan hun klassieke model. Een kwart van die bedrijven stuurt hun businessmodel een andere richting uit. Nu al.

Kijk daarbij zeker ook naar het bredere economische plaatje. De economie trekt met verschillende snelheden weer aan. Sommige sectoren – bijvoorbeeld de bouw- herpakken zich veel sneller dan anderen – bijvoorbeeld de retail. Ook binnen sectoren tekenen zich grote verschillen af. Binnen de retail draaien de supermarkten recordomzetten, en houden de consumenten in crisistijden de vinger op de knip voor duurdere aankopen. Onderzoek hoe uw onderneming kan inspelen op economische trends en evoluties.

2. Versnel uw digitale transformatie

COVID-19 was een enorme digitale stresstest. Sommige ondernemingen zijn met glans geslaagd, anderen hebben met de hakken over de sloot een voldoende gehaald, velen zijn gebuisd. De Coronacrisis heeft getoond dat uw digitale transformatie echt niet meer kan wachten. Of het nu gaat om het faciliteren van telewerken of om vanop afstand te verkopen, een inhaalrace is absoluut noodzakelijk.

Ook Harvard Business Review geeft in het artikel “How to survive a crises and thrive afterwards?” aan dat het nu  voor bedrijven hét uitgelezen moment is om te investeren in digitalisering. Niet alleen is de opportunity cost veel lager, ook het effect zal sneller te monetisen zijn. Neem een voorbeeld aan Belgische trots Delvaux: deze luxe handtassenmaker begint, na 191 jaar in business, nu ook met een webshop, zo laat CEO Marco Probst weten.

Elke onderneming – of het nu een grote multinational of een kmo is – zal noodgedwongen de mindset van een start-up moeten adopteren: veel sneller beslissingen nemen, actie laten primeren boven analyse, testen en experimenteren om snel het roer om te gooien. Data driven ondernemingen zijn daarbij een pak wendbaarder en hun business is beter op te volgen.

Meer dan ooit zal uw onderneming in real time clicks, leads, nieuwe klanten, , omzetten, marges, … moeten monitoren, om op basis van die data snel bij te sturen. Het is cruciaal om relevante data te verzamelen, snel te analyseren, er meteen ook de juiste conclusies uit te trekken en te bij te sturen waar nodig.

3. Schrap slim kosten

Cash is king tijdens een crisis. Elke onderneming heeft de voorbije weken in de kosten gesnoeid, en veel ondernemingen zullen dat nog even moeten volhouden. De stock beter onder controle houden door automatische bestellingen (tijdelijk) stop te zetten, niet noodzakelijke verzekeringen tijdelijk schorsen, abonnementen stopzetten, … Vele kleintjes maken samen al snel één groot.

Het is belangrijk om die besparingen verstandig door te voeren. Kosten drukken of zelfs volledig schrappen, heeft bijna altijd impact die verder reikt dan de kostenpost zelf. Besparen op IT of technologie is, met het oog op de langere termijn, een no go. Als u uw digitale transformatie versnelt, vloeien daar ook besparingen uit voort in ondersteunende diensten en processen. Taken automatiseren, maakt mensen en budgetten vrij.

Investeringen in sales en marketing verminderen, is bijzonder risicovol. Consumenten en bedrijven zitten met veel vragen. Het is noodzakelijk om hen te laten weten dat u niet alleen back in business bent, maar dat uw onderneming in de meest veilige Corona proof omstandigheden werkt. Dan kan het noodzakelijk zijn om net tijdelijk meer te investeren in marketing. Ook daar betalen investeringen in digitale kanalen zichzelf terug: met hetzelfde budget kan u heel gericht de juiste klanten bereiken, met boodschappen op maat. Of misschien kunt u nog profiteren van de grote kortingacties die lokale mediaspelers nu aanbieden op hun advertentieruimte of inspelen en uw verhaal laten meeliften op de grote campagnes die de overheid en sectorfederaties nu uitrollen om vooral de lokale ondernemers te ondersteunen om zo een nieuw publiek aan te spreken.

4. Investeer in uw relaties met klanten & leveranciers

Facturen op tijd versturen en strikt opvolgen, is vandaag belangrijker dan ooit tevoren. Bewust of onbewust blijven betalingen langer liggen, dus het is noodzakelijk om achterstallige betalingen snel te detecteren en achter late betalers aan te gaan. Ook hier bestaat heel wat digitale software, die u veel geld kan besparen.

Toch kan het aangewezen zijn om in de relatie met sommige klanten en leveranciers die u geholpen hebben, wederzijds begrip te tonen. Misschien kan u belangrijke klanten wel kortingen geven, betalingsuitstel geven of toelaten om in schijven te betalen. We raden u aan om uw klanten en leveranciers te prioriteren. Bekijk welke grote of trouwe klanten en leveranciers u zeker aan boord wil houden. Weegt een latere betaling op tegen een mogelijke breuk in de klanten of leveranciersrelatie? ZEB-CEO Luc Van Mol verwoordt het als volgt in De Tijd:‘Ik ben nu heel streng voor de leveranciers. Wie ons geholpen heeft tijdens de crisis, kan op veel begrip rekenen. Maar wie zich stoïcijns dood toonde, komt achteraan in de pikorde. Ik heb daar weinig medelijden mee. In tijden als deze leer je je vrienden kennen.’ 

Dit is een moeilijke oefening, want uw onderneming zal elke euro heel erg goed kunnen gebruiken. Maar ook hier is het belangrijk om nu te investeren in klanten & leveranciers relaties op lange termijn. Als die ene korting of betalingsuitstel zich binnen een jaar vertaalt in een grote bestelling of betere samenwerking, dan is de korte pijn het misschien waard?