Overslaan en naar de inhoud gaan
#Social Media #Marketing #Sales #LinkedIn

Social selling index; wat je meten kan, bestaat!

donderdag 15/06/2017
Social selling index wat je meten kan bestaat

“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep.

T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in uitzendland een absolute must om succesvol te zijn. Social Selling vervangt natuurlijk nooit de oude manier van verkopen. Offline netwerken blijft belangrijk. Samen aan tafel zitten. Lunchen met je prospect. Of gewoon ouderwets de telefoon pakken en koud bellen. Maar Social Selling is de ideale aanvulling. Het is leuk om te doen, het geeft je meer slagkracht en het is zoveel gemakkelijker dan bellen. Veel mensen vallen na een training weer terug in oude gewoontes. Maar door na het creëren van de juiste mindset, ook tools te kunnen aanreiken die de ROI (return on investment) meten, blijven deelnemers na zo’n training in de juiste vibe. Daarvan getuigt Elke’s stijgende score. Ik kom haar vacatures met veel enthousiasme tegen op Twitter en LinkedIn.

Social selling index wat je meten kan tweet" />

Op beide sociale platforms zijn de tools om je ROI te bekijken blijkbaar goed verstopt. Want ik hoor vaak van mensen tijdens een training dat ze geen weet hebben van deze tools, hoewel ze al jaren tweeten of een actief LinkedIn account hebben. Dus ik deel ze even met jullie. Mocht je ze nog niet kennen… Op Twitter vind je ‘analyses’ onder het kleine fotootje van jezelf, dat rechtsboven op je scherm staat. Juist boven je instellingen. Het eerste tabblad geeft je een globaal overzicht hoe je impact is van de afgelopen 28 dagen ten opzichte van de periode daarvoor.

Social selling index wat je meten kan beurzen" />

Leuker nog vind ik tabblad 2, ‘tweets’, waar je per tweet kan zien wat de impact is. Hoeveel clicks gingen naar jouw site of hoe groot is je ‘estimated reach’. Deze blog hieronder heb ik net gepost, maar mocht ik die 15 clicks naar mijn site snel willen verhogen, kan ik voor 'tweet uitlichten' kiezen (advertising).

Social selling index wat je kan tweet uitgelicht" />

Linkedin heeft sinds 2014 een Social Selling Index (SSI) Een meetinstrument dat jou aan de hand van 4 elementen een score toekent. Die score vind je, nog beter verstopt, op https://www.linkedin.com/sales/ssi  en ligt tussen de 0 en de 100. Hij geeft aan hoe jij presteert in verhouding tot mensen in je sector en tot mensen in je netwerk. De 4 elementen veranderen regelmatig van score, afhankelijk van hoe intensief je er mee werkt. 

social selling index wat je meten kan top 2 %" />

Wat betekenen de elementen?

  • Establish your professional brand: Je profiel op LinkedIn; Ben je een all-star? Heb je alles volledig ingevuld? Recommendations ontvangen, je summary beschreven, profielfoto geupload? 
  • Find the right people: Hoe goed weet je mensen te vinden en hoe goed kan men jou vinden? Heb je veel ‘profile views’? 
  • Engage with insights: Deel je veel? En wat is de sociale interactie? (likes, comments, shares)
  • Build relationships: Dit is de kracht van je netwerk. Kwantiteit, maar natuurlijk ook welk niveau?
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming cartoon" />

Als je naar beneden scrollt zie je de score van je sectorgenoten en die van je netwerk. Door Social Selling vinden Sales en Marketing elkaar meer dan ooit en sta jij als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoopskills van een huntende verkoper. Social Selling werkt volgens de push- in plaats van pull-methode. Je deelt jouw kennis, je luistert, je geeft advies. Het kost meer tijd, dat wel. Maar uiteindelijk volgt die lead. Hoe lang het duurt? Tijd kun je niet meten in dagen, zoals geld in euro’s. Want elke dag is anders. En elke sector en regio ook. Maar de tools die ter beschikking zijn zorgen wel dat je het volhoudt. Omdat je zonder meten onbevredigd achterblijft. Gissen is missen en meten is weten. Zo, laat die businessleads nu maar komen. En veel succes met je Social Selling en E-Recruitment Elke!

Neem contact op met een van onze adviseurs
Anke van Oosterhout
Anke van Oosterhout
Director Consulting