Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #Business & International Tax #Corona #Belastingen #Buitenland

Loop ik risico op een vaste inrichting door het telewerk van mijn werknemer in zijn woonland?

zaterdag 21/03/2020
Vaste inrichting telewerk

Werkgevers kunnen geconfronteerd worden met onverwachte belastinggevolgen door de langere periodes van thuiswerk.

Indien het thuiskantoor van de werknemer in een ander land ter beschikking staat van de werkgever met een zekere graad van permanentie (vaste plaats van tewerkstelling) en de werknemer activiteiten uitoefent ten behoeve van de onderneming door middel van dit thuiskantoor, kan dit thuiskantoor mogelijks een vaste inrichting uitmaken van de werkgever.

Om te kwalificeren als een vaste inrichting is het vereist dat de werkgever langdurig over het thuiskantoor van de werknemer kan beschikken, wat inhoudt dat hij in staat moet zijn de activiteiten van de vennootschap te organiseren vanuit dat thuiskantoor.

Het is belangrijk te benadrukken dat een thuiskantoor dus niet automatisch kwalificeert als een vaste plaats van activiteiten aangezien een thuiskantoor vaak niet ter beschikking staat van het bedrijf. Om te bepalen of een thuiskantoor een vaste inrichting uitmaakt of niet wordt vaak gekeken naar elementen zoals of het adres van de vennootschap gevestigd is op het thuisadres, of de werkgever permanent toegang heeft tot het thuiskantoor en of de werknemer een terugbetaling van kosten ontvangt van de werkgever voor het gebruik van de woning.

Daarnaast kan naast het bestaan van een materiële vaste inrichting, ook sprake zijn van een personele vaste inrichting. Dit kan het geval zijn indien de werknemer van een in het buitenland gevestigd bedrijf van thuis uit werkt als agent voor de onderneming en in het kader van zijn normale bedrijfsvoering namens de werkgever contracten sluit of een cruciale rol speelt in de afsluiting van contracten.

Hoewel deze uitzonderlijke omstandigheden het voor werknemers onmogelijk maakt om te werken volgens hun reguliere rooster of vanuit de reguliere werkplek, is het op dit moment onduidelijk of de Belgische belastingadministratie in de beoordeling van thuiskantoren een pragmatische aanpak zal hanteren.

Als u in het verleden een fiscale regeling heeft verkregen waarin wordt bevestigd dat het thuiskantoor van een Belgische werknemer geen vaste inrichting uitmaakt in België, op voorwaarde dat de activiteiten van de werknemers slechts 1 of 2 dagen per week vanuit dat thuiskantoor worden uitgevoerd, raden we u aan contact op te nemen met de dienst voorafgaande beslissing om te laten bevestigen dat de geldigheid van de uitspraak niet wordt aangetast door de huidige omstandigheden.

Vind een antwoord op al uw vragen over deze Coronacrisis in onze speciale FAQ.

Laatste update: 30/04/2020

Neem contact op met één van onze experten

An Lettens

An Lettens

Partner Tax & Legal Services

Contact