Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Supply Chain & Operations #Corona #Consulting

Hoe ziet het nieuwe normaal eruit?

donderdag 28/05/2020
De Herstart

Voor ondernemingen zal er een wereld voor en een wereld na COVID-19 zijn. Ze moeten een evenwicht vinden tussen wat voordien werkte voor hen en wat nodig zal zijn om succesvol te zijn in het nieuwe normaal. Volgende denkpistes kunnen daar zeker bij helpen.

De economische doemberichten volgen elkaar in sneltempo op, het ene toekomstscenario nog pessimistischer dan het andere. Het staat vast dat de omgeving waarin uw onderneming opereert er helemaal anders zal uitzien. Maar in dat nieuwe normaal liggen ook heel wat opportuniteiten. Zeker voor kmo’s.

1) Ondernemen vanop afstand

Denkpiste
Kunnen de digitale tools die u nu gebruikt voor telewerk ook ingezet worden voor andere processen?

Telewerken is in veel ondernemingen in geen tijd ‘het nieuwe normaal’ geworden. Dat heeft heel wat inspanningen gevergd van uw onderneming, vooral dan op digitaal vlak. Maar als die investeringen vertaald worden in gelukkigere en dus ook productievere werknemers verdienen ze zichzelf snel terug. 

Minder volk op kantoor zorgt er ook voor dat de noodzaak groeit om processen te automatiseren. Of het nu om de boekhouding, om het stockbeheer of om de facturatie gaat: uw onderneming wil voor die cruciale processen echt niet meer afhankelijk zijn van die ene medewerker die weet in welke kaft elk document steekt. COVID-19 was voor veel onderneming het ultieme duwtje in de rug om belangrijke processen te digitaliseren.

Waar veel ondernemingen nog te weinig bij stilstaan, is dat niet alleen telewerk het nieuwe normaal wordt. Ook andere activiteiten zullen voor een belangrijk deel vanop afstand gebeuren. Stuurt uw onderneming de komende maanden bijvoorbeeld opnieuw verkopers en vertegenwoordigers de baan op om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te bezoeken? Of gaan die verkopers via andere kanalen verkopen en klantenrelaties onderhouden? De digitale tools die het telewerk faciliteren, kunnen ook hun nut bewijzen op andere domeinen.
 

2) De supply chain komt dichterbij

Denkpiste:
Hoe kunt u uw supply chain minder kwetsbaar maken?

Waar telewerken ervoor zorgt dat werknemers eender wanneer en eender waar kunnen werken, zien we ook een andere evolutie die daar haaks op staat. De Coronacrisis heeft bedrijven ook doen inzien dat een globale supply chain een risico is. Elke ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel. Als die schakel zich in januari in China bevond of vandaag in Brazilië – waar de pandemie nu piekt – dreigt de hele bevoorrading in het gedrang te komen.

Het is een trend om de supply chain opnieuw te lokaliseren. Alle schakels dichtbij huis, en vooral dichtbij de klant en de eindgebruiker. Verschillende landen geven zelfs forse premies aan bedrijven die hun productie opnieuw naar eigen land verhuizen. Zo’n vaart loopt het nog niet in België, maar ook hier denken ondernemingen na hoe ze hun supply chain minder kwetsbaar kunnen maken in een wereld die onzekerder en onvoorspelbaarder wordt.
 

3) Speedboten vs tankers

Denkpiste:
Zijn er budgetten die u kunt herbestemmen?

De Coronacrisis heeft van bedrijven een onwaarschijnlijke snelheid en wendbaarheid gevraagd. In het nieuwe normaal wordt die flexibiliteit eerder regel dan uitzondering. De race naar het vaccin voor Covid-19 is het schoolvoorbeeld. Een proces dat in normale omstandigheden vijf tot tien jaar duurt, hopen farmabedrijven nu in één jaar af te ronden. De meeste processen beslissen gelukkig niet over leven of dood, maar overal zal de snelheid toenemen. Kmo’s hebben daar een streepje voor.
De communicatielijnen zijn korter, de hiërarchische structuren minder uitgebreid, de beslissingsprocedures eenvoudiger.

Onderzoek toont aan dat bedrijven elk jaar gemiddeld maar 2 tot 3 procent van hun budgetten herbestemmen. Ondernemingen die daar verder in gaan, en 8 tot 10 procent van hun procent anders toewijzen, creëren meer toegevoegde waarde. Snel durven schakelen en het roer durven omgooien – zoals een speedboot - geeft wendbare ondernemingen een voorsprong op tankers die het stuur maar moeilijk gekeerd krijgen. 

4) Ondernemingen die weten ‘waarom’ groeien sneller

Denkpiste:
(Her)formuleer opnieuw duidelijk uw (nieuwe) reden van bestaan.

Bedrijven met een heldere missie – bedrijven die weten waarom ze ondernemen en de kern van hun bestaan duidelijk definiëren, nemen in het nieuwe normaal een voorsprong. Na vorige crisissen kwamen net die bedrijven sneller terug op hun poten terecht. 

Een helder doel helpt om in het nieuwe normaal een draagvlak te vinden voor noodzakelijke veranderingen. In de allereerste plaats bij uw eigen medewerkers. Als ze weten aan welk ‘hoger doel’ ze bijdragen, zullen ze sneller zien hoe hun werk in dat grotere geheel past en zullen ze sneller geneigd zijn om een tandje bij te steken. Maar ook om bij andere stakeholders een draagvlak te vinden, is een duidelijke visie een grote meerwaarde. Zonder kompas vaart uw onderneming blind.

Neem contact op met één van onze experten

Joël Wijns

Joël Wijns

supply chain; sector life science

Contact