Overslaan en naar de inhoud gaan
#Brexit #btw #Douane #EU #Verenigd Koninkrijk

Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op de brexit?

maandag 27/01/2020
Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op de brexit?

Hoewel de Britten nog tot 31 december 2020 onder de EU-regels vallen, verlaten ze op 31 januari wel officieel de EU. Het Britse parlement gaf eindelijk groen licht voor de EU withdrawal agreement bill. En ook het Europees Parlement keurde het scheidingsakkoord goed. Tijd voor u om uw bedrijf brexit-proof te maken. We geven u alvast enkele tips.

Tot eind dit jaar verandert er in principe weinig. De EU-regels blijven van toepassing. Het doel van de overgangsperiode is tot een nieuw handelsakkoord komen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Of die timing haalbaar – verlenging is niet mogelijk – valt nog af te wachten. Deal of no deal, als Belgische onderneming bereidt u zich best voor op gewijzigde regels voor handel met het Verenigd Koninkrijk vanaf 1 januari 2021.

Douane & btw

  • Vraag een EORI aan (Economic Operator Registration and Identification). Als het VK geen EU-land meer is en u wilt goederen in- of uitvoeren, is zo’n EORI verplicht.
  • Lijst de GN-codes op van producten die u aan- of verkoopt. Deze codes moet u vermelden op de in- en uitvoerdocumenten en bepalen rechtstreeks de toepasselijke invoerrechten.
  • Als u regelmatig importeert vanuit het VK, kan het aangewezen zijn om een btw-verleggingsvergunning bij invoer aan te vragen (E.T. 14.000-vergunning).
  • Accijnsgoederen kunnen niet langer overgebracht worden tussen het VK en EU-landen onder dekking van het EMCS (Excise Movement and Control System).
  • Zorg ervoor dat u de douane-technische oorsprong kent van al uw producten die u verkoopt aan het VK.
  • Ga na onder welke INCO-term u verkoopt aan Britse klanten en pas uw offertes al aan. Houd ook al rekening met extra kosten zoals export/importformaliteiten en douanerechten.
  • Pas de btw-verwerking op uw webshop aan als u Britse klanten hebt.
  • Voer de nodige analyses uit op het vlak van douane en btw. Denk aan leveringen met installatie of montage, verkopen vanuit een Britse call-off stock, aankopen in consignatie van een Britse leverancier, grensoverschrijdende maakloonwerk-transacties en driehoeksverkeer (ABC-transacties).
  • Betaalde u Britse btw die u kunt terugvragen via de btw-teruggave richtlijn? Doe dit zeker in 2020. Bij een ‘no deal’ geldt deze richtlijn immers niet meer.

Gewijzigde markt

  • Breng het marktsentiment in kaart en denk eventueel na over nieuwe markten.
  • Bereid u voor op grote bestellingen dit jaar en leg eventueel een buffer aan.
  • Evalueer de impact van de verschuldigde douanerechten op de verkoopbaarheid van uw producten.

Facturen

  • Breng bijkomende facturatiestromen in kaart. Zo zal de btw-regeling van uw transporteur wijzigen bij vervoer naar of binnen het VK.
  • Evalueer of het nog aangewezen is om in GB pond te factureren. Er kunnen grote valutaschommelingen optreden bij een ‘no deal’.

IT

  • Boekhouders en IT’ers zullen hun handen vol hebben met alle aanpassingen. Voorzie voldoende capaciteit en plan best geen andere grote projecten.
  • Weet dat ondernemingen die via elektronische weg verrichte diensten verkopen aan Britse particulieren, die omzet niet langer zullen kunnen aangeven via de MOSS-aangifte (Mini One-Stop Shop).

Deze lijst is slechts een aanzet. U brengt best zelf de gevolgen in kaart van de brexit voor uw specifieke activiteit om vervolgens een persoonlijk plan op te stellen. Wij helpen u daar graag bij. Neem gerust contact op.

NEEM CONTACT OP MET EEN VAN ONZE ADVISEURS
Bert Derez
Bert Derez
Partner Tax & Legal Services
Karolien Vanmeerhaeghe
Karolien Vanmeerhaeghe
Senior Manager Tax & Legal Services