Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Supply Chain & Operations

Het waarom achter ons grote Supply Chain resilience onderzoek

woensdag 09/02/2022
Moore Supply Chain Resilience bevraging

De verstoringen in de keten zijn zo talrijk, dat bitter weinig Supply Chains nog buiten schot blijven. Daarom vroegen we ons af welke invloed al die veranderingen hebben op de strategie en aanpak van Supply Chain leiders. Dat willen we graag van u weten. In ruil alvast onze motivatie om net nu dit onderzoek te doen.

De voorbije twee jaar haalden heel wat verstoringen in de keten het wereldnieuws: De ‘COVID-19 stop & go’, lege winkelrekken door bevoorradingsproblemen, het enorme oponthoud in het Suez-kanaal, de logistieke hick ups door Brexit en de wereldwijde tekorten aan logistiek personeel. Maar er is meer aan de hand binnen de wereldwijde handels- en logistieke netwerken. Denken we maar aan de aanhoudend hoge energiekosten, een aantal geopolitieke dreigingen, zoals de gespannen verhoudingen tussen het Westen met China en Rusland en de nood aan een nieuwe aanpak rond het klimaat, met bijvoorbeeld de Europese Green Deal. Het mag duidelijk zijn dat globale logistieke ketens onder toenemende druk staan.

Aanhoudende wereldwijde logistieke congestie

What’s next? Dat vroegen wij ons bij Moore ook af. Op 8 december vorig jaar ging een panel van Moore Global-specialisten in gesprek over de logistieke gevolgen van de opeenvolgende verstoringen in de wereldwijde handel van de voorbije twee jaar.

Mark Fagan, Moore Industry Leader Manufacturing & Distribution, liet aan de hand van satellietbeelden zien hoe groot de congestie van vrachtschepen was. Hij toonde beelden van een wachtrij containerschepen van maar liefst drie weken voor de haven van Los Angeles, Longbeach, in Californië. Het zou een race tegen de klok worden om de winkelrekken nog gevuld te krijgen tegen de eindejaarsperiode. Hetzelfde fenomeen deed zich voor in andere delen van de wereld. Al in de zomer van 2021 werden daarom productielijnen in verschillende sectoren stilgelegd, van chemische productie tot de automobielindustrie.

Aerial Shot of Port of Los Angeles – Longbeach California, waar cargoschepen drie weken moeten wachten voor ze de haven binnen kunnen om te laden en te lossen. De reden van die congestie is de gecumuleerde achterstand door de kettingreactie van gebeurtenissen die globale Supply Chains de voorbije twee jaar hebben verstoord.

Container shipping onder druk

Costas Constantinou, Moore Industry Leader Maritime, volgt als expert in maritieme logistiek de containermarkt op de voet. Hij legde uit dat er heel lang overcapaciteit was. Daardoor stonden de prijzen al meer dan een decennium laag tot zeer laag. Dat zorgde al enkele jaren voor een rem op de investeringen in de containerwereld.

Reders waren dan ook verrast door de ongeziene en aanhoudende piek in de vraag naar container shipping. Intussen zijn de prijzen voor maritieme container shipping al anderhalf jaar tot acht keer hoger dan voor de pandemie. Verwacht wordt dat de prijzen nooit meer zullen zakken tot het niveau van 2019, mede door de steeds strenger wordende klimaatreglementering. Bovendien zal het niet alleen duurder blijven dan vroeger om een container van Shanghai naar Europa of Los Angeles te brengen, schepen zullen ook langer onderweg zijn. Om minder CO2 uit te stoten, varen schepen vandaag al een aantal knopen trager dan enkele jaren geleden. Dat verhoogt de leadtime en daardoor ook de gemiddelde voorraad in transit.

Tijdelijke rush op voorraad? Of is er meer aan de hand?

Dat alles heeft de manier waarop er naar voorraden wordt gekeken veranderd. Lege winkelrekken en soms maandenlange vertragingen hebben ervoor gezorgd dat bedrijven die wel nog aan de nodige onderdelen raken een competitief voordeel hebben tegenover bedrijven die daar niet in slagen.

Heel wat sectoren gingen dan ook meer voorraad van grondstoffen, onderdelen en halffabricaten aanhouden. Ross Baccarella, CEO van BTX Global Logistics en deelnemer aan de rondetafel, wist te vertellen hoe de vraag naar warehousing- en opslagruimte in de VS midden 2021 is geëxplodeerd. Volgens hem is dat de bevestiging van het feit dat de voorraad in veel sectoren strategisch wordt verhoogd. Of dat een blijvend fenomeen is, moet nog blijken. Maar we krijgen wel het gevoel dat er structurele veranderingen in de globale Supply Chain netwerken op til zijn. Wat ons betreft, is de huidige rush op voorraad een aanloop naar een diepere zoektocht naar meer structurele Supply Chain stabiliteit. Met andere woorden, een zoektocht naar meer Supply Chain resilience in die netwerken.

Neem ook deel aan het Supply Chain resilience onderzoek

Met ons nieuwe onderzoek willen we nagaan in welke mate ons gevoel gegrond is. Aan de hand van een bevraging zullen we (al dan niet structurele)veranderingen in logistieke netwerken en de strategische (re)organisatie van de bevoorrading in kaart brengen. Zo wil Moore een beter zicht krijgen op hoe Supply Chain leiders omgaan met de veranderingen en hoe ze zich (re)organiseren om de onzekerheden in deze turbulente tijden aan te pakken.

Ook uw bedrijf kan deelnemen aan dit onderzoek. Contacteer ons voor meer informatie. Bovendien verloten we een gratis APICS CPIM-opleiding onder de deelnemers. Laat die kans vooral niet liggen!

Neem contact op met één van onze experten

Joël Wijns

Joël Wijns

supply chain; sector life science

Contact