Overslaan en naar de inhoud gaan
#Social Media #Marketing #HR #Case

Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf

vrijdag 05/10/2018
jenga

Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig netwerk in Vlaanderen en Wallonië. 

Klantvraag

Aanwezigheid op Social Media is in deze sector een zeer belangrijk aandachtspunt. Ikzelf heb 18 jaar gewerkt in de wereld van jobbemiddeling, dus ik ken de klappen van de zweep. Nadat ik een 8-tal trainingsdagen gegeven had rond e-recruitment, rees dan ook de klantvraag: ‘Hoe gaan we dit vasthouden? Hoe gaan we zorgen dat Actief Interim niet alleen een mérk is dat digitaal spreekt, maar dat hier ook bijzonder veel enthousiaste, gepassioneerde mensen achter staan?” Ergo, we creëerden een Social Media team met niet enkel marketeers, maar vooral mensen uit het veld. 

Marilyn Guffens, Communication & Marketing officer: “To the customer, YOU are the company". En dan is het dus heel mooi als je als team dezelfde boodschap en hetzelfde brand kunt uitdragen, daar helpt dit social media team absoluut mee.” 

​​​​​​​Aanpak

Samen met deze Social Media Ambassador groep ging ik de strategie uittekenen. Wat willen we uitstralen? Waar beweegt onze doelgroep? Wat is ons imago? Wat leest en bekijkt die doelgroep, naast onze core activiteit: de vacatures. Hoe gaan we interactie aan met bedrijven en werkzoekenden? Hoe creëren we fans? Hoe laten we onze stem horen, zonder enkel te zenden? 

Erna Grosemans, Quality & Organisation Manager: “Waarom wij geloven in ons Social Media Team? Omdat de beste storytelling uit het veld komt! Met 2 voeten in de praktijk van elke dag, daar zit ons echte verhaal.” 

Onze 5, zo meetbaar mogelijke, doelen waren helder:

  • Een grotere naamsbekendheid voor Actief Interim.
  • Meer traffic naar de website.
  • Het werven van nieuwe medewerkers en uitzendkrachten.
  • Het uitdragen van expertise.
  • Het genereren van leads.   

Deze doelen zijn zoveel gemakkelijker te realiseren als je ze nastreeft met een heel team, in plaats van enkel door een marketeer op het hoofdkantoor. We tekenden gezamenlijk een candidate journey uit. Iemand die ander werk zoekt, beseft dit niet altijd vanaf dag 1. Het is een langzaam proces. Als hij start met zoeken naar artikels als: ‘Verdien ik in Brussel meer dan in Limburg?’, of ‘Hoe ga ik om met een dominante manager?’, dan zijn dit de eerste signalen naar een mogelijke switch. Op dat moment moeten we dáár zijn met het juiste advies. En wie kan dat beter uitleggen dan de mensen die elke dag in het kantorennetwerk bezig zijn? 

Evelinde Wuijts, HR Consultant: “Ik werk oprecht graag bij Actief en draag dat ook graag uit, zowel online als offline. Dit leeft bij de meeste 'Actievelingen'. Dat schept een band, maakt van ons een sterk geheel!” 

We sparen geen fans als voetbalplaatjes. We praten met ze. Luisteren naar ze. Hoe bouw, beheer en verdedig je je community? We zijn gestart met reflectie, zoals:

  • Hoe passen de Social Media binnen onze visie en waarden?
  • Hoe spreekt mijn doelgroep over ons op Social Media?
  • Hoe creëer ik draagvlak bij alle collega’s, niet enkel die in de Social Media groep zitten?
  • Welke voordelen heeft mijn doelgroep met een community?
  • Hoe ziet ons verdienmodel er over 10 jaar uit?
  • Hoe ziet de customer/candidate journey er nu uit En wat gaat er de komende 10 jaar veranderen in die reis? 

De groep bleek enthousiaster en creatiever dan ik ooit had durven dromen.

Liesbeth Misseeuw, Branch Manager: “Om het met de woorden van Simon Sinek te zeggen: When people are financially invested, they want a return. When people are emotionally invested, they want to contribute.”  

​​​​​​​De ambassador

De rol van zo’n ambassador is zeer veelzijdig. Ze informeren, inspireren, faciliteren en activeren. Ze zijn een matchmaker, designer, salestalent, marketeer, technologist, data-nerd, innovator & researcher. Dat vraagt natuurlijk opleiding. De vraag is niet enkel, welk budget en welke middelen hebben we. Maar welke mensen kunnen we een stukje vrijmaken en hoe mengen zij dit met hun dagelijks werk.  

Dit moest natuurlijk ook gedragen worden door het management. Want Social Media Marketing is een top down én bottom up verhaal! En het werkt pas met een juiste mix van company branding, employer branding en personal branding. Personal branding op elk level in de organisatie.

De mening van Cleo Van Tilburg, HR Consultant is dan ook de beste slotconclusie: “We komen naar voren als een groep die trots is op elkaar. Het doet deugd om dankzij Actief een stem te krijgen die wordt aangemoedigd om te spreken.” 

Meer weten over het creëren van een Social Media ambassadeur groep? Ik kom graag eens vrijblijvend met je praten!

Neem contact op met een van onze adviseurs
Anke van Oosterhout
Anke van Oosterhout
Director Consulting