Overslaan en naar de inhoud gaan
#Social Media #Marketing #Trends

5 Digitale Marketing Trends voor 2018

donderdag 04/01/2018
5 digitale Marketing trends voor 2018

Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go!

Video3
In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enkele trends die zullen aanhouden of vergroten in 2018.

Dit jaar werd de introductie reeds gemaakt: vierkante video blijkt veel doeltreffender. Maar hoe gaat dit in zijn werk? En is dit op alle sociale netwerken zo? Vierkante video komt groter in beeld, waardoor de interactie makkelijker hoger ligt. Dit is het geval op Facebook, LinkedIn en natuurlijk ook Instagram. Naast de vierkante video zullen in 2018 ook ‘Motion graphics’ veel meer in de picture komen te staan. ‘Motion graphics’ zijn verschillende types video, hieronder verstaan we animatie, stopmotion, cinemagraphics (de video tegenhanger van ‘infographics’)… Ten slotte kent ook de live video nog steeds een grote opmars. De impact van live video, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, mag zeker niet onderschat worden. Het grootste voordeel van live video is de hogere betrokkenheid en het grotere bereik in vergelijking met andere types content.  

Multi-channel
Een volgende trend kunnen we onder de term ‘multi-channel’ vinden. Het is namelijk cruciaal om als bedrijf ook aanwezig te zijn op elk kanaal waarop je klant zit. Het is belangrijk te begrijpen dat het gebruik van verschillende social media kanalen geen ‘of-of’, maar een ‘en-en’-verhaal moet zijn. Ontdek op welke kanalen jouw klant zich vertoeft en voorzie vervolgens elk kanaal van een unieke ervaring die in lijn ligt met jouw branding. Zo wordt een multichannel-strategie een vereiste. 

Social media analyses & performance
Als het op de analyse van social media kanalen aankomt, merken we dat bedrijven steeds vaker op hun performance letten (en terecht!). Tot hiertoe werd dit vooral gemeten in statistieken zoals likes, volgers, comments, shares, enz. Kortom, de interactie. In 2018 zal blijken dat reach (bereik) en frequency ook meer de bovenhand beginnen nemen. Je reach omvat het aantal mensen dat in aanraking komt met jouw bericht. Frequency is het aantal keer dat jij een persoon bereikt met een bericht. Interactie op social media kent zijn ups en downs. Juist om die reden worden statistieken zoals reach en frequency minstens even belangrijk als de klassiekere likes, volgers, comments en shares.  

Chatbots & Voice Search
Niet geheel onverwacht: ook de chatbots en live chat staan in dit trend-lijstje. Merken creëren participatie met hun klanten via Messenger platforms zoals Whatsapp, Facebook Messenger of andere Live Chat opties. Dit is een strategische beslissing om je klanten real-time te bedienen. Ook zijn er mogelijkheden binnen de Voice Search, zoals Amazon’s Alexa en Apple’s Siri. Het gebruik van deze systemen zal alleen nog maar stijgen, dus zullen ook de hoogste plaatsjes bij de search engines (SEO) nog meer begeerd worden. 

Influencer marketing
Als we spreken over het type marketing dat het snelst groeit, is dit vast en zeker de zogenaamde ‘influencer marketing’. Dit is met behulp van ‘invloedrijke personen’ jouw merk of product onder de aandacht brengen bij hun publiek. Influencer marketing bestaat zowel uit mega-, macro- als micro-influencers. In 2017 merkten we dat micro-influencers erg veel lof kregen. Voor 2018 wordt echter voorspeld dat de influencer-marketing een verweven strategie krijgt, waarbij zowel mega-, macro- als micro-influencers deel uitmaken van de influencer marketing strategie. Er bestaan verschillende manieren waarop de influencers de klant kunnen aanspreken, afhankelijk van verschillende fases van de customer journey.

Ten slotte is het belangrijk te benadrukken dat ook werknemers, klanten, partners… als influencers van een bedrijf beschouwd moeten worden (zogenaamde ‘brand advocates’). Zij bepalen voor een erg groot deel hoe jouw merk in de wereld gezet wordt.